Radiator slæsh kjølevæske

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
Oekern
Moderator

Radiator slæsh kjølevæske

Post by Oekern »

Hmm..

Igår, så tok jeg og bror min og rensa radiatoren. Tok av slangen i bånn, under motoren, og rok av slangen som går inn på radiatoren.
Tok først og kjørte ut al grufset og dritten som var der. Så spylte vi med hageslangen fra toppen, slik at det rant ut nederst igjen.

Etter dette fyllte vi opp med kjølevæske igjen, dog etter slangene var på plass.

Så idag, skulle jeg prøve dette, for og se om det hjalp noe. Det første jeg så, før jeg kjørte, var at beholderen var helt tom :S
Fyllte den opp igjen, og kjørte en liten tur. Stopped ved en bensinstasjon, for og sjekke beholderen, og den hadde øket mye ! Vannet var langt over maks, og da jeg satt meg i bilen igjen hadde tempraturen skyti opp til nesten 100 grader ! (den stod på 70 før jeg kjørte inn på bensinstasjonen) og syntes dette var merklig. Nå ble den jo enda fortere varm en før ! Så kjørte jeg den korte turen hjem, men tempraturen sank aldri ! Når den var på ca 100/105 grader skrudde jeg av motoren og trillte nesten hele veien hjem. (Svak nedoverbakke :lol: )

Stoppa bilen hjemme igjen, og sjekka vannet, fortsatt like høyt !
Gjorde jeg og brutters noe feil ? Eller er dette en fin dokumentasjon på at termostaten ikke vil samarbeide og har tatt sluten på livet ?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Kristaafa

Re: Radiator slæsh kjølevæske

Post by Kristaafa »

Skru av lokket, start motoren og la den stå å gå på tomgang slik at den blir varm og vannet begynner å sirkulere. Dette for å få ut all luft i systemet.

Det som først skjedde var at du fylte på med vann frem til termostaten. Deretter kjørte du, bilen ble varm, termostaten åpner og vannet forsvinner fra tanken. Du etterfyller, men slipper ikke ut lufta ved å la vannet sirkulere med lokket av, og systemet klarer derfor ikke å kjøle optimalt.
Image
Oekern
Moderator

Post by Oekern »

Unnskyld, dette glemte jeg og nevne over ! Vi gjorde dette, lot den stå på tomgang til den ble varm med lokket av.. skrudde av motoren, så på med lokket og lot den stå over natta.. Så kjørte jeg igjen idag..
Oekern
Moderator

Post by Oekern »

Men burde jeg gjenta prossessen ? Altså. Skru av lokket, la bilen tå på tomgang til den blir varm enda engang? Så la den stå, og så kjøre en tur ? evn.t etterfylle om nødvendig ?
Oekern
Moderator

Post by Oekern »

Prøvde sårt og gjenomføre prossesen en gang til..

Denne gangen, så begynnte vannet og ryke selvom motoren ikke var så frykterlig varm. Stod på rundt en 75 grader ca.
Vannet i beholderen steg no også, men dog ikke fryktlig mye.
Skrudde av motoren, da det bare røk mer og mer fra vannet, og når jeg kom tilbake til motorrommet etter og ha skrudd den av, så hadde vannet kommet over kanten. Riktignok ikke så mye, men litt. Kanskje jeg og broders ikke fikk ut alle luftboblene første gangen da ?

Vannet sank i fint tempo ned igjen til rett under maks. Så tenkte og la den stå og bli kald, og kjøre en tur etterpå for og se..

Skulle vel ha ordna seg nå ?
Oekern
Moderator

Post by Oekern »

Kjørte en tur nå. Og neida.. Dritten er den samma..

Er det bare luft bobler som er greia her ?
ASD
Ünten Admin

Post by ASD »

Husk å ha varmen på i kupeen også :wink:
Corrado G60 90mod.OEM+
http://www.corradoclubnorwegen.com
Medlem av Eldrerådet
Oekern
Moderator

Post by Oekern »

Jah, har gjort dette også. Dog ikke den første gangen, men nærmere sakt de 2 sisste gangene.
Post Reply