ECU vacuumslange

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
wormy
Moderator

ECU vacuumslange

Post by wormy »

Om den ikke er helt 100% korrekt og tett, forandrer det på blandingsforholdet til bilen?
Ville isåfall forklare en del ting for min del. Tok borti den på ECU-enden, og kunne "runke" den fram og tilbake. Altså ingen slangeklemme der heller.. Skal det ikke være det? :shock:
Etter å ha dyttet den litt fram og tilbake kjørte jeg en liten tur igjen. Først virka alt OK, men så virka det som om blandinga ble feil i noen sekunder igjen. (Tenningsbank til tusen)..................
Etter å ha dyttet den inn fikk jeg forresten heller ikke lenger vond lukt fra varmeapparatet.. :?

Selger evt. Møller slike kabler "komplett", eller må jeg kutte de til selv? I og med at lengden er såpass kritisk vil jeg helst slippe å måtte måle den opp selv.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07

Re: ECU vacuumslange

Post by BlackDragon07 »

Fant dette, mulig det kan hjelpe deg.

General Running

The ECU takes information from a number of sensors in order to apply the fuel and timing settings to the engine. If any of these sensors are not working properly then the ECU will get an incorrect signal and the engine will not run properly. It is possible to check a number of these sensors and connections to help diagnose any running problems you may be experiencing.

ECU relays

The ECU relays on these cars are notorious for failing and although not an expensive failure it is one that will leave you stranded. It is prudent to obtain a brand new replacement relay from VW (approx £10) and to keep it in your glovebox. You want VW part number 165906381 and it lives in position No. 3 on the relay board (assuming No. 1 is top left). It will have a No. 30 or 32 on top of it. If it is black and made in Malaysia or the Philippines then it falls into the unreliable category. VW uprated these and new ones come in a light grey case.

MAP Sensor

The ECU contains a MAP sensor (Manifold Absolute Pressure), which it uses to determine engine load. This is fed by a black vacuum hose running from the manifold to the ECU. It is essential that this hose is in good shape, a lot of G60 running issues are down to this hose. Examine it for wear and if in doubt replace it as it is a cheap part. Be warned however, that it must be exactly 1m long so don't go trimming the end off and reattaching it to the ECU!
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
Kristaafa

Post by Kristaafa »

Har forsøkt å bestille denne på møller tidligere uten hell. Bestilte på delenr fra etka, men det var en annen type slange som dukka opp hver gang. Så gi lyd om du får tak i, og eventuelt hvilke delenr du bestiller på.
Image
wormy
Moderator

Post by wormy »

Hmm, ja. Takk for svar BD. Skal se om jeg får titta litt i manualen også, kan jo ta en kjapp sjekk av sensorene jeg finner.

Fant heller ikke noe fornuftig delenummer i ETKA.. Men den orginale lednignen skal visstnok være "trådomspunnet", noe min er.

Skal også se om jeg får tatt en titt og kanskje festa vacuumslangen med en slangeklemme på ECU'en, kan hende at det er såpass lite som skal til.
I og med at det virka som om blandingsforholdet forandre seg når jeg bare dytta så vidt på ledningen.
(Altså ved at det ikke lenger lukta merkelige stoffer fra varmlufta (bensin..?) og at det virka som om den gikk litt bedre - helt til jeg fikk ekstrem tenningsbank/kunstig turtallsperre på andre gir, så funka den igjen...) :(

Jaja, får kjøre i morgen og se hvordan den er. Kan jo hende at varmluftsgreiene var tilfeldig, og at alt er jævlig igjen i morgen. Men får da ikke håpe det.. :roll:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply