wormy sin g60...

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by BlackDragon07 »

wormy wrote:Eksosen brommer jo en del, men klager ikke. Vil si at det er veldig bra for pengene.

Tipper monteringen blir noe lignende denne:
Image

Image
Mulig det er pc`n min som mangler et eller annet program, men får ikke opp noen bilder av monteringen din?!

Bra du er førnøyd da, det er jo det viktigste! Kjenner du noe på responsen når du kjører?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

La opp nye bilder (se forrige side). Er noe jeg fant på nettet, og tipper jeg kopierer det oppsettet.
BlackDragon07 wrote: Bra du er førnøyd da, det er jo det viktigste! Kjenner du noe på responsen når du kjører?
Vil si at den er mye bedre å kjøre. Er det mye køkjøring blir det litt irriterende i lengen, men utenom det fungerer det veldig bra. En del mer "fri flyt" i eksosen hjelper mye!
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by BlackDragon07 »

Se der ja! Er faktisk der jeg vurderer å sette inn en intercooler på min(må lages på mål)
Har selv tenkt på en oljekjøler, men usikker på hvor jeg skal plasere den.

Hvordan har du tenkt å feste o.k da? Det kan bli veldig bra det der :D
Du får jo kjøpt en db-killer hvis det bråker for mye?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

BlackDragon07 wrote:Hvordan har du tenkt å feste o.k da? Det kan bli veldig bra det der :D
Må nesten lage noe. Men må først demontere fronten for å se hvordan det ser ut, så finne på noe derfra. Leste også noen som sa at det var hull i "slam panelet" du kunne bruke, må ta en titt til helga eller noe.
BlackDragon07 wrote:Du får jo kjøpt en db-killer hvis det bråker for mye?
Nå skal det jo brummes litt også, da. Får heller se om det blir for irriterende i lengden. Men har jo allrede kjørt i et halvt år med det gamle uten problemer (lydmessig - lukt/lekkasjer er en annen sak).. :shock:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Jaja, hadde bilen på verksted idag igjen. De skulle gå over bilen generelt, sjekke motorfester, sjekke reim-lyd, etc..

Problemer:
Slitt motorfeste ved giret. (Ikke gåent, men slitt). (Derav noe "napping" når jeg slipper gassen).
Servoreim var slakk, noe som ga en ulyd. De stramma den (aner ikke hvordan :P) og anbefalte meg å bytte den snart.

Ellers:
Stort sett bra. Bra bremser, bra fjærer/dempere. Trykktest kjølevæske var OK. Én synlig oljelekkasje hvor de stramma en "skrue". Skal se om det hjelper, hvis ikke har jeg kanskje et problem...

Siden de skulle ta en generell sjekk spurte de om jeg ville ta EU-kontroll (første forsøk). Jojo, hvorfor ikke tenkte jeg.
Da de var ferdige spurte jeg hvor ille det var.. "Njæh. Det var faktisk veldig bra!".. "Eeeeh.. Hvor mange feil?"















Et bilde sier mer enn 1000 ord..
Image

Da var iallefall det ute av verden..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: wormy sin g60

Post by Kisseg60 »

Deilig.
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by BlackDragon07 »

Null feil og greier :mrgreen: Da slipper du å tenke på det de neste 2 år :D

Har du noen andre planer for bilen fremover da?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Noe overflaterust rundt jekkfestet (eller begge?, husker ikke..)
Skal prøve å ta tectylbehandling på bilen asap tenkte jeg, da verkstedet anbefalte meg å gjøre det. Men vet ikke om rusta kan sandblåses/pusses eller om den må kappes/sveises.. Tenkte å stikke innom et tectyl"verksted" i morgen og høre hva de mener. Forhåpetligvis kommer det ikke på alt for mange kronene.

Utenom det, så blir det å spare til lakkering (noen som har anbefalinger?), men foreløpig prøver jeg bare å holde motor i gang, samt å holde utseende relativt fint.. :)
Vet ikke helt om jeg skal bare lakkere noen deler (panser, frontfanger, frontpanelene på sidene, en dør, bakfanger, en hjulbue bak + flekking rundt Corrado-merket - alt dette har "skavanker". Kanalene trenger nok også litt oppfriskning under dørene). Eller om jeg skal ta komplett utvendig lakkering. Frister jo litt med svart - og jeg driter egentlig i om jeg har en annen farge i bagasjerommet/i motorrommet.. Kom gjerne med pris-tips/lakkeringstips.. :\
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Da skal bilen til tectylering neste torsdag. Han som titta på bilen mente det var holdt massevis å sandblåse rusta jeg hadde, så da får vi se. Var faktisk billigere enn jeg hadde trodd, også.. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by BlackDragon07 »

Borgar kittelsen i skien er veldig flinke, men de er også grisedyre!!! Uansett så ville jeg brukt noen laken ekstra for å tatt en hel lakkering og jeg ville satt bort HELE jobben.
De kr du kan spare på å gjøre det selv, vil bare erge deg kort tid etter lakkering når du ser ting dukker opp igjen fordi grunnarbeidet ble for dårlig eller lignende.

Hvor mye betalte du for understellsbehandlingen?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

4000, noe som inkluderer sandblåsing og alt.
Kun tectyl (med vask/tørk osv) koster ca 3300.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Ble faktisk kvitt flere problemer i dag. Ble kvitt noe nykking/nøling, fikk bedre lys i dæsjen, radiodekning og generelt sett alt som har noe med det elektriske å gjøre. Det var verken dynamoen eller batteriet som var problemet, men noe i mellom.

Etter tips fra noen som jobber med dynamoer o.l. fikk vi beskjed om å måle spenningsfallet mellom dynamo og batteri. Joda, mellom 0.5 og 1 volt ble borte mellom der dynamo og batteri på tomgang. Tapet varierte. Problemet viste seg å ledningen mellom dynamoen og starteren. :!:
(Dynamo er kobla til en pol på starteren som igjen går til batteriet.)

Etter mye om og men fikk jeg dratt ut de to gamle ledningene. De gikk jo innimellom alt mulig, noe som altså ikke var lett uten jekk/heis/mulighet for å komme til under bilen.. Bytta den røde til en helt ny ledning med nye kabelsko. Tok så den gamle "lille" ledninga og den nye røde inn i en kabelstrømpe som er like lang som orginalen og krympa strømpa på endene. La den på en litt annen måte enn før, men tror den ligger trygt unna den værste varmen. Voilá, spenningstapet var nå 0.05V stabilt... :-)

Forsterker skrur seg ikke lenger av/på, radioen har faktisk dekning selv med liten antenne, dæsj-lysa lyser selvom det ikke er heeelt mørkt, og tilsynelatende ingen mer nøling ved pådrag.
Måtte løsne på noen IC-rør for å komme til starteren, og etter det har jeg også bittelitt mer ladetrykk fra ca 2500 rpm.. Må nok montere alle røra omigjen når jeg bytter oljekjøler, fikk nok ikke stramma alle slangeklemmene helt forrigegang. :oops:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by BlackDragon07 »

Så mye problemer bare på grunn av en ledning?! Fint du skrev alt det så andre kan finne ut av det hvis de har lignende problemer :mrgreen:
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Jepp, ble overraska selv. Etter mine tidligere erfaringer er det enten kontakt eller ikke kontakt.
Men ledningen var jo gammel, og med noen "knekker". Som pappa sa; jo tynnere kabel, jo mer motstand. Derfor om en kabel "knekker" noen ledere, blir det noe mer motstand/dårlig kontakt.
Det er jo også en enkel ting å måle om den er dårlig eller ikke :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Begynnt å gå over "det vanlige" når det gjelder slike feil jeg har..
Tennpluggledninger byttet
Rotor byttet (gamle var faktisk bøyd)
Fordelerlokk byttet
Virka som om det hjalp litt.
Har også bestilt 4 nye tennplugger (Bosch w6dp).

Skal på jobb i morgen etter skolen, og høre om de har en tenningslampe å låne meg.
Mulig jeg kjører med litt mye fortenning. Lagde et merke ved ca 7btdc, men kan hende det ble målt litt feil da jeg lagde det merket... Skal gå over det igjen.. Begynner å bli litt lei av alt køddet nå.. :evil:
Selv om jeg kjører 99 oktan, så senker vel oljedampen oktanverdien en del.. (Les Atles tråd).
Stiller den derfor til det orginale merket på 6btdc tenker jeg. Hjelper ikke det blir jeg sur. :(

..
Forresten noen måte å finne ut om Lambda fungerer..?
Den kan jo gjøre spennende ting med blandingsforholdet om den ikke er i stand...


Edit: Er forresten "detonasjon" som er problemet. Hender ikke ofte, men det er jo ikke bra. Høres også merkelig ut når jeg gir på i tunneller..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply