wormy sin g60...

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Har bytta min vannpumpe, men mulig det ble noe kødd med den jobben. Mulig den nye ikke er helt tett også? Er nye o-ringer, men kan ta en titt rundt der, ja. Får se hva jeg ser. Vil helst ikke av med hele toppen grunnet begrenset penger til deler/arbeid.
Får prøve toppdekselpakning og ventiltettninger (om vi klarer det uten å ta av toppen, spørs..Tips? :mrgreen: ) først, samt oljekjøler-oringen. Eller bør jeg bytte hele kjøleren?

Forresten: Bilen ligger rundt 100grader (stabilt) på vannet. Olja er ~105. Gir jeg på i andre gir hender det at vannet synker til ~85-90 grader, for så å gå opp igjen. Sammenheng mellom problemene kanskje?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
blixern
Posts: 6
Joined: 19 Jan 2009, 18:25

Re: wormy sin g60

Post by blixern »

du kan bytte ventil tetninger uten å ta av toppen , men det er litt krevende.
og husk , stempel på topp så du ikke mister ventil i syl.
du må ikke plane toppen vis du skal skifte topp-pakningen.
kan bruke ei rett rei å kontrollere skjevheter, evt få etter motor verksted til å sjekke.
men spanderer du 800 så får du den planet, men tvilsomt nødvendig.
skal du bruke penger, ville jeg fått f.eks oslo syl. service til å slipt ventilene og setene .

ikke vits å bytte oljekjøler så frem så den ikke er ødelagt,,,,,bare rengjør godt,skikkeli godt.
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Hmm, jaja. På vei til skolen i dag ble bilen varm. (Altså nærmet seg 110 grader). Skrudde da på full varme i bilen, og temp'en sank til ~100. Sjekka kjølevæske før jeg kjørte hjem, og den så grei ut. De første 15 minuttene var tempen under 80 grader. Stoppa for å fylle bensin, og etter det var tempen "vanlig" 100 grader..Mulig dårlig termostat :?

Sjekka litt på "jobben", målte motstand på blå/svart temp sensor, og de så greie ut (tror jeg). De skal ikke ha lik motstand, eller skal de det...?
Men uansett, etter at de var koblet til igjen, ble jeg kvitt to problemer - iallefall midlertidig, får se. :?
1) Temp'en lå nå relativt stabilt på ~95 grader, i stedet for 100.
2) Før blinka temp-lampa i bilen ved høyt turtall i 2. gir til tider. Det var tilsynelatende borte nå. Kan problemet ha vært dårlig kontakt der bare, eller har ikke den sensoren noe med temp-lampa å gjøre?

Og sist, ligger bittelitt fukt(brun tynn "oljedamp"?) rundt toppdeksellokket, så håper at toppdekselpakning til fikse det, og at jeg ikke trenger toppakning.

Mulighet for å komme å hjelpe meg til helga, Kristoffer? Har vinterferie til uka også evt.. Så bare si ifra når du kan ;)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Vi har da skrudd en del i helga, og bilen ruller igjen. Deilig å bli kvitt tikkelyden!
Vi tolka det som om 3 av 8 ventilløftere var slitt (de gav etter for trykk). Tomgangsregulatoren ble også rensa så vidt, og bilen maler som en... uhm.. Tiger.. En katt er litt feil. :mrgreen:
Ble trolig også kvitt et annet problem samtidig. I en tid har jeg hatt problemer med litt ujevn motorbrems. Altså i nedoverbakker bremser den ujevnt på giret. Det er tilsynelatende (8-10mil etter bytte) helt borte. Ventil(er) som hang litt, kanskje.. Takk for hjelp, Kristoffer. Nå mangler jeg "bare" å fikse eksosen..

Ps: (Fint om du får spurt han fyren på verkstedet snart :wink: )
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Når det gjelder eksosanlegget mitt har jeg levd under filosifoen om at det holder frem til EU-kontrollen, evt til det faller av (ruster) hva som nå kommer først. Sistnevnte skjedde selvfølgelig på vei til skolen. Ikke hele selvfølgelig, men stussen var såpass rusten at den bare brakk av da jeg akselererte, noe som resulterte i en "fin" lyd. Hele bakpotta har i lengre tid vært mer rust enn metall, og med diverse hull.
Får nytt rustfritt :!: Simons i morgen, får bare håpe jeg klarer å montere det. (Sparer 1300,- på å gjøre det selv, noe som gjør at det bare koster 5500,-, ikke alt for ille).

Blir det aldri slutt på problemene? :cry:

Image

Image

Bilde av bakpotta fra oktober i fjor, har ikke akkuratt blitt noe bedre over vinteren, nei. Her med betaversjon av hjemmelagd eksosfeste også, da det andre var rusta bort.
Image


Noe annet jeg gremmes over er at vinterfelgene til pappa (BBS) er finere enn sommerfelgene mine.
Image

Men man må jo tenke positivt... (Yeay, right).. Ny grill er iallefall på plass. Dog i samme farge som bilen til Morten Tangen, men det får gå, har nok annet å stri med... Ingen komentarer om vinterfelgene mine, plis..
Image

Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by BlackDragon07 »

Så bra ut med den nye grillen :mrgreen: Skal ha en lignende selv, men med kanter på siden hvis du skjønner?! Bra du har fått deg nytt eksosanlegg da ditt gamle tok kvelden.
Men se på det positive, nå har du en glimrende anledning til å få satt på det nye siden du må ha bilen på eu. Og da slipper du å gjøre det til sommeren 8)
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

BlackDragon07 wrote:Så bra ut med den nye grillen :mrgreen: Skal ha en lignende selv, men med kanter på siden hvis du skjønner?! Bra du har fått deg nytt eksosanlegg da ditt gamle tok kvelden.
Men se på det positive, nå har du en glimrende anledning til å få satt på det nye siden du må ha bilen på eu. Og da slipper du å gjøre det til sommeren 8)
Ja, skal egentlig til eu innen juni, så er jo greit å få fiksa det nå. Tenkte egentlig å prøve'n til uka, så har jeg evt tid til å fikse "mangler". Tror ikke de finner noe særlig, men man vet aldri hvor grunding de sjekker (abs'en). :oops:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by BlackDragon07 »

Funker ikke abs`n? Har du sjekket følgende; sensorer (kan være skitt på de), releè, det sitter en kontakt under baksete, denne kan ha dårlig kontakt (dette skjedde på min forrige og det tok en evighet før de klarte å finne ut av det!!!)

Ellers så kan du bare vippe ut hele "bryteren" fra dash`n og sette inn en annen bryter istedet der. Er ikke så mange som kjenner disse bilene så godt lenger og vet hva slags utstyr som bilene kom med.

Som noen tips ihvertfall... :)
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Har egentlig bare sjekka motstanden på de to forrerste sensorene, ikke noe mer. Bør kanskje ta en grundigere titt snart. Takk for tips :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by BlackDragon07 »

Funnet ut noe mere ang abs`n din? Fått montert det nye eksosanlegget ditt?
Er mulig jeg får tak i supersprint alikevel :D
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by Oekern »

Velkommen skal du væra, til oss Rieger grill gutta :mrgreen:
Utrolig stilig grill det der !

Det gamle eksosen så ikke så veldig bra ut nei, men skal da væra rimelig rett frem og bytte denne delen ?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Har ikke rukket å sjekke abs'en enda, eksosen hasta mer.. :p

Er ganske rett fram, men fant plutslig ut at jeg hadde vinkelsliper uten "blader/sag"... Men bakpotta var bare å vri litt på, så knakk den av. :shock:
Problemet nå er bare at røret fra katalysatoren og utover sitter fast, har prøvd diverse ting de siste timene.. :(
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by Oekern »

Sånnt er alltid kjip.
Det jeg bruker på sånne dumme skruer/muttere er som regel 5-56 på boks/WD 40, men dette har du sikkert prøvd alt.
Kan hjelpe med en mix av diesel og olje kanskje ? aner ikke.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Har snart tømt en spray.. Brukt "meisel" (dvs skrutrekker) og hammer. Mer spray. Mer "åpne-opping" av muffa. Mer spray... :evil:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Skal opp snart å prøve. Å montere det nye er visstnok kosejobb i forhold til å demontere gamle.. Håper det stemmer. :)

Eksoslukt i bilen, anyone? Kunne knekke av den gamle potta der den går over "bakakselen?"...
Image

Noen forskjell? :shock:
Image

Der jeg knakk den av..
Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply