wormy sin g60...

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Har hatt ut IC flere ganger nå, men har ikke vaska den.. (Den må vel være helt tørr før den settes inn igjen, sant?) - Skal prøve å få gjort det i helga, og komme tilbake med resultetet. Om det ikke hjelper, så si ifra om du har lyst til å ta en titt.. :mrgreen: Har tilgang til innendørs skrusted i nærheten av TBG, om du skulle dit noen gang snart. Evt. drar jeg gjerne noen mil for å få det sjekka også.. ;)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Tilbake fra Rudskogen. Med ca 0,5-0,6 bar "gjennomsnitts ladetrykk" gikk den fortsatt meget bra! Ved litt glatt føre (halvveis tørka opp regn) var jeg oppi 150 før nedbremsing på langsida og 120 før slakterisvingen.. Noe som er overraskende bra mtp. ladetrykket (og relativt uerfaren fører på bane :mrgreen: ).

Litt om ladetrykket. Med relativt kald motor (etter lunsj f.eks. 80 grader olje, 80-ish på motor), ladet den ca 0,8 bar. Når temp'en steg, sank den til 0,5 som den alltid gjør. Jeg og bror mente også at ved ca 90-100-ish på 3. gir, så slapper motoren litt av, før den kommer igjen. (Den farten jeg mener å huske det var iallefall). Tips, forslag o.l.? Kan det være chip (Autotech stage3), evt. 1-meter-ledningen-som-er-"gal"...? Vil helst ha tips til hva det kan være/ikke være før jeg demonterer alt for mye.. ;)

Ellers:
Ved 10-15 grader ute var motoren på det varmeste 110 grader etter flere runder på banen. Normalt er 100, noe som vel ikke er alt for ille for en slik bil. Olja var på ca 130 på det høyeste. (Normal kjøring: 105-110, opptil 120 ved 130+km/h over lenger tid på E18).

Dumt spm sikkert, men med isv-filter, skal det bli så "grisete"? (Bånn gass / hard brems, da.. Ikke slik jeg kjører vanlig. Filteret var blått før Rudskogen... :p)
Image

En annen bil her. E30 med m5 motor på 340 gamp. Drifting i regnet... Står fast i søla.. Bilen røk 2 diff'er, før de tok den på hengeren og tok den hjem... :lol:
Image

Bilen hadde forøvrig "bursdag", om man kan kalle det det.
Image

Dekka ble også merkbart "pulverisert" uttapå etterhvert som det tørka litt opp.. Ingen bilder av det, men må nok vurdere nye dekk (da også felger forhåpentligvis) til våren.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: wormy sin g60

Post by Kisseg60 »

Ser på det filteret ditt.! kan hende det er derfra du mister ladetrykk!
Mitt filter på den er helt som nytt.! og det har sitti der en god stund!
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Vel, uten filteret hadde jo bare ladetrykket som evt slipper ut der gått via boost return og tilbake til kompressoren..?
Er enig i at det ser litt "ille" ut, og mtp. at jeg har såpass "lavt" ladetrykk (holder i massssssevis på det føret som kommer nå, da, men greit å ha det fiksa). Så jeg står fortsatt ved min teori at isv'en på en eller annen måte "laser seg åpen" eller hva jeg skal si, slik at den slipper ut for mye. Jeg mener, når den først åpner seg, så forblir den åpen. Den skal ettersom jeg har skjønt ikke gjøre det, men hvis min gjør det så kan jo det forklare oljesølet og ladetrykkstapet. (Kanskje 1 bar inn, isv slipper ut for mye, noe som også frigir litt bensinlukt, da den får litt for mye besin i forhold til luft..?)

Iallefall en teori.. Noen metode å se om isv fungerer som den skal? Tomgangen er som jeg har sagt tidligere eksemplarisk, faktisk mer stabil en mor sin '00 bmw 320 (som egentlig også er veldig stabil)..
Hadde isv-reroute jeg kunne testa med, men den slangen er nå ofret til å tette igjen litt andre ting.. (se bildet over.)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: wormy sin g60

Post by Kisseg60 »

Jah. da ville den gått rett tilbake til kompressoren!
Jeg vil tro det er no galt med den siden det kommer så mye olje ut.!
Jeg kan ta av min (som jeg veit fungerer) og ta den med til tønsberg når jeg skal ned med rc karroset?
Så kan vi prøve med min og se om det er noe forskjell?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Gjerne det :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: wormy sin g60

Post by Kisseg60 »

jupp. men veit ikke når jeg skal nedover. vi får se.
Må værtfall vente på pakke fra danmark
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: wormy sin g60

Post by Kristaafa »

Jeg har problemer med min ISV, men det er konstant. Der er det signalet ISV'en får som blir feil, slik at den åpner hele tida. Da får jeg tomgang på 2000rpm og mister ca 0,2 i ladetrykk.
Image
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Åh, signal? Noen idé om hva som da er galt? Jeg mister jo trolig 0,2-0,3(eller mer) bar (aner ikke hva den bør ligge på med filter slik jeg har..? TEC RS2 kompressor, (rs2 fra fabrikk, ikke ombygd senere, sa forrige eier på email, ved 150 000), overhalt for litt siden. 68mm hjul og utvidet porting av polo classic.. :o)

Kan teste litt i morgen, men forrigegang da jeg dro ut signalkontakten på ISV'en, lada den stabilt (0,8 bar). Da hadde jeg også en løs slangeklemme ved IC'en som slapp ut litt. Dvs en lys PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSJ-lyd når jeg trykte inn gassen, så var vel strengt tatt mer enn litt..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: wormy sin g60

Post by Kristaafa »

Ladetrykket på min økte også når jeg nappet av kontakten på ISV'n min. Hvis du har tilgang på Fluke, så kan du måle strømmen i kontakta til ISV'n. Den skal jo ligge å regulere, men på min står den konstant på 12V, noe som gjør at ventilen står åpen hele tida. Klarer ikke se dette på et vanlig voltmeter, da det som regel ikke oppdaterer hurtig nok. Med en Fluke får du en fin graf å se på.

Kan jo være at signalet ditt henger seg opp etterhvert? Jeg vet ikke helt hvilke komponenter som gir utgangspunkt for strømmen som sendes til ISV'n, men hos meg er det hvertfall konstant.

Om du vil så kan vi jo ta en sesjon med Fluke på din, men jeg har ikke tid før neste helg tror jeg. Da kan vi eventuelt møtes hos en kamerat av meg som bor på Barkåker, for jeg mener det er der den ligger.
Image
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Og der begynnte vannpumpa å lekke.. Visste jeg burde bytta den da jeg hadde kompressor til overhaling, men.. Jaja.. Den holder en stund til, må bare etterfylle litt. Den likte kanskje ikke mye høyt turtall på Rudskogen. :roll: Tenkte å ta registerreima samtidig, så får litt å pusle med. :(
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Har et instrument nå. Ikke fluke, men tror det gjør samme nytten - finner jeg nok ut av :) Men måles det med tenning på eller motor i gang..? (Uten isv'en kobla til aner jeg ikke om den holder seg gående eller kveler seg, da jeg hadde den kobla av forrige gang hadde jeg litt gass hele tiden)

På med vinterdekka snart også. TSW 15" med nye Nokian Hakkapelita(?) dekk.. Får håpe det holder :shock:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: wormy sin g60

Post by Kristaafa »

Måles på tomgang, du får heller bare skru opp tomgangen litt hvis den ikke går.
Image
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Da ble det en tur til Tess for å skaffe rør til reroute.. Ser ikke så alt for ille ut, men må prøve å forkorte "blokkeringa" på return-røret, siden den stikker så langt opp.
Image

Virker som om det var noe med ISV'en som gjorde at jeg mista alt for mye ladetrykk. (At den er konstant åpen..?)

Med dette gikk jeg opp til stabil 0,85-0,9, så det lekker kanskje bittelitt et sted, men o-hei å det går nå uansett.. Denne gangen kjørte jeg faktisk en del for å forsikre meg om at det funka før jeg skrev her.. :mrgreen:
Ser ut som om "teorien" min stemte, da det virker som om bensinlukta ble borte med ISV-reroute også.. (Teorien: co-pot sitter "før" lekkasjen, noe som gjorde at bilen fikk for mye bensin). Det "midlertidige" effekttapet jeg har nevnt tidligere i 3. gir ser også ut til å ha forsvunnet med dette. :D

Edit: Gått til innkjøp av vannpumpe og registerreim-sett nå. Skal prøve å fikse det til helga. Noe jeg bør være forsiktig med/passe opp for når jeg fikser det? Jeg vet at registerreima må sitte riktig, ellers går ikke bilen helt "optimalt.."
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by Oekern »

Flott at du fikk ordna ladetrykket :)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Post Reply