Dynamo bråker verre enn symaskin:/!

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
olerado
Posts: 42
Joined: 03 Dec 2007, 18:28

Dynamo bråker verre enn symaskin:/!

Post by olerado »

Nå i det siste (igår kveld til nå) så har jeg hørt en "fuck up" lyd ifra motorrommet.

Har ikke tenkt på det så mye, men nå hører jeg lyden veldig godt når jeg sitter i bilen. Jeg åpnet panseret, og det virket det som om lyden kom ifra dynamoen.
Lyden bråker på en måte i takt med motoren, og lyden høres ut som en symaskin på steorider og litt ecstacy. Når jeg tar hånden på dekselet ¨til dynamoen så kjenner godt me vibrering.

Kan det bare være noe som tar borti vifta til dynamoen? Eller er det et tegn på at den snart tar kvelden?

Isåfall, noen som vet hvordan jeg tar av dekselet? Evnt. tar av hele dynamoen? Og hvordan jeg slakker dynamoreima isåfall:)?

takker for svar.
Last edited by olerado on 06 Jan 2008, 23:06, edited 2 times in total.
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

sikker på det er fra dynamoen og ikke ladern?
Ta en skrutrekker og sett på dynamo og legg øret inntil!
Da hører du om det suser fra lagrene i den!

Vis du skal ta ut dynamoen så er det såre enkelt.!
Husker ikke helt men på utsiden av dynamoen sitter det er strammehjul!
(reima går ned bakover og på en hjul med en fjør på)
Bare løsne den bolten som den føra/staget sitter på.
Som er en av 2 bolter til dynamoen! veldig enkelt.!
olerado
Posts: 42
Joined: 03 Dec 2007, 18:28

Post by olerado »

det var vist dynamo-reima som laga lyden.

Idag så lagde den lyder verre en et hellicopter på 5m avstand.
Tenkte jeg skulle kjøpe ny reim idag for å bytte den.

Men før jeg kom så langt, så var jeg å kjøre.
Kom rundt en rundkjøring, og midt i rundkjøringen. Så begynte den å skrike som faen, batterilyset lyste, bilen gikk ræva-dårlig. Og servoen fungerte ikke. Og så kom den maaasse svart røyk inn i bilen. PANIKK. Så oste det røyk ifra panseret. Masse røyk. Viste ikke hva jeg skulle gjøre. Tok bilen i fri og bare bremsa frem til nermeste parkingsplass.

Åpna panseret, og så masse deler av reima lå sprett i motor-rommet og reima var slitt rett av.

Har kjøpt meg ny reim nå.

Men alså, hva kan være årsaken?
Kan det være noe annet en reima som bare må skiftes?

Skal demontere for å se litt nerme imorgen.

Men hva trengs for å skifte reima? Vanskelig? Tidkrevende?
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

Den der var nok morsom å oppleve.!
HAr du sjekka at alle hjul går rundt som de skal??
Dynamo, lader. strammehjul??

Også sjekk en ting.! om frihjulet på dynamoen funker som det skal!
Ta tak i hjulet på dynamoen uten reima.!
Snurr på den og hold igjen hjulet! da skal dynamoen gå rundt og ikke stoppe ved at du holder fast på hjulet.!

Er ikke så veldig vanskelig.! men litt tidkrevende og knot.!
Litt trangt men det går nok greit vis man bare bruker hue.!

Lykke til!
olerado
Posts: 42
Joined: 03 Dec 2007, 18:28

Post by olerado »

NEI, jeg synes IKKE det var morsom opplevelse. For jeg trodde g-laderen gikk til hel**** :oops: Var sikker på at nå må den enten selges eller påkoste myyyye penger.

Skal i garasjen nå å sjekke ut dette her og bytte reim, vis jeg får det til :roll:

Takk for det:)
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

men syns det er merkelig at reima bare skal gå i oppløsning.

Sjekk alle hjul nøye! sjekk at de går rundt at de er rette og at det ikke er noe slakk! de skal sitte bom fast, kun gå rundt.!
olerado
Posts: 42
Joined: 03 Dec 2007, 18:28

Post by olerado »

Var nå nettopp i garasjen.

Må vente til onsdag før jeg kan begynne, mangler litt verktøy fant jeg ut.
Virket som om reima har hoppet av ett hakk på en av hjulene (bilde 2).

Men altså, hvordan får jeg reima rundt alle hjulene? Forsto ikke hvordan jeg skulle få til det?

Slik jeg forsto det, så må jeg jekke opp bilen får å få reima rundt hjulene helt nede?

Har noen bilder her som jeg tok, så kan dere se hvordan reima ser ut:


Image

Image

Image

Image

Angående det siste bilde, det jeg har markert med rød. Den må jeg vel skru av med den mutteren jeg har markert med grønt?
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

se på den du. den der så ikke bra ut. :roll:
Vis du tar av den muttern i grønt der ja så detter hele den braketten av med demper/fjær og strammahjul av!

Sjekk også klimapumpa.! Om den kan ha noe med dette å gjøre.!
Rett å slett bare sjekk alle hjul i systemet!
Ikke slakk og ikke no motstand.!
Bortsett fra den på veiva da! den skal stå bom!
olerado
Posts: 42
Joined: 03 Dec 2007, 18:28

Post by olerado »

Klimapumpa? Hvor ligger den, og hvordan ser den ut?

Men altså, der er mel ikke mulig å bare lage en liten how-to å skifte den.

Liksom hvor jeg skal begynne og hvor jeg skal slutte?
Må den jekkes opp?

Takker for alle hjelpsomme svar:)
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Post by Mouh »

vel, dette er det JEG har gjort hver gang:

1. Ta av servoreima først, som da sitter helt nederst på og ytterst, du får ikke på den nye reima uten å ta av denne, du må nok under bilen for å se denne, mulig du må jekke den opp, hvis bilen er senket.
denne reima er nok like grei å bytte i samme slengen ;)

2. løsne reimstrammeren, jeg har hvertfall bare tatt av den armen som går opp til dynamoen.

3. når strammeren er av så er det bare å ta av den gamle reima og sette på den nye og reversere instruksene.

og du har PM ;)
olerado
Posts: 42
Joined: 03 Dec 2007, 18:28

Post by olerado »

Hvordan tar jeg av servoreima? Hvordan slakker jeg den slik at jeg får av den?

Men alt i alt, så trenger jeg vel bare verktøy for å skru av mutteren til braketten for demper og strammehjul?
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

servoreima er litt vrien!
Man skal egentlig løsne servo pumpa men det er bare å drite i.
Vis du kommer til veiva! med en 19 mm 12 kant tror jeg det er??
Så tar du å snurrer på vieva mens du "vrir" av servoreima.!
Vis du skjønner.? Du tar liksom å ruller den av hjulet sitt.!

Tar reima, vipper den så langt av veivhjulet du klarer. og snurrer resten. da detter den av.
Også gjør du det motstatt på igjen.!
Tar reima så langt rundt hjulet du greier og snurrer resten.

Da lønner det seg vel å jekke opp bilen. og kanskje ta av hjulet.
Det ville jeg ha gjort da.!
olerado
Posts: 42
Joined: 03 Dec 2007, 18:28

Post by olerado »

Sånn:D

Da var både dynamoreima og servoreima skiftet.

Fant ut at det var lettest å bare klippe dynamoreima i to, og bare kjøpe en ny en (70kr) og så ta på dynamoreima og ny servo reim igjen:)

Når jeg var ferdig, så måtte jo tenningsbakstykke ta kvelden, så jeg fikk jo ikke starta bilen for å se om alt var i orden.

Så det blir en tur innom Fjetland (VW) imorgen å skaffe meg en slik.
Har hvert dårlige en god stund og, så det var nesten på tide at den røyk:)

Men takker for hjelpa alle sammen :P
Post Reply