Litt høy tomgang ved oppstart

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

acoupe

Litt høy tomgang ved oppstart

Post by acoupe »

hei,
jeg startet opp corradoen for en ukes tid, og som den var før jeg parkerte den så har den litt høyt turtall når man starter opp, dvs oppi 1500omdr. Den pleier å roe seg ned etter den har fått stått litt, spesielt om jeg har rusa den opp litt så detter den ned til 8-900 omdr.
Er det noen som vet hva dette kan komme av?
Vet jeg hadde litt vakumlekk når jeg startet den opp sist uke fordi jeg hadde glemt å tette en slange som gikk til ladetrykksmåleren. Men siden jeg hadde samme problemet før så lurer jeg på om det kan være noe annet. Kan godt være at det var litt vakumlekk før jeg parkerte den også, men om det kan være noe annet så hadde det vært fint å funnet det ut så jeg kan sjekke det når jeg drar ned igjen :)

mvh
stian
rub-A-dub
Kristaafa

Post by Kristaafa »

Sliter med det samme selv, turtallet blir hengende på 1500-2000rpm. Håper noen kan svare deg (oss) på hva det er :)
Kisseg60

Post by Kisseg60 »

Hvor lang tid tar det før den roer seg vis du ikke rører pedalen?
Vis det går en 3-4 sek så er det normalt. for da trenger bare motoren finne ut hvor den er.
Men det kan være tomgangsregulatoren.
Den lille dutten oppå toppdesksjelet. prøv å ta av stikkern til den å se om det er no forskjell.
acoupe

Post by acoupe »

kanskje prøve å rense den så da kanskje det hjelper!
Men jeg har nå bare luftfilter på ISV`n, tror du det kan ha noe å si?
rub-A-dub
Kisseg60

Post by Kisseg60 »

nei. det tror jeg ikke skal ha noe å si. jeg har ikke hørt at det har vært no problem tidligere. men prøv å rens litt å kos deg.
Det kan også være tempfølern når jeg tenker meg om. også kan det være turtalsføleren. men da ville den ikke gitt seg. hmm.
acoupe

Post by acoupe »

Kisseg60 wrote:nei. det tror jeg ikke skal ha noe å si. jeg har ikke hørt at det har vært no problem tidligere. men prøv å rens litt å kos deg.
Det kan også være tempfølern når jeg tenker meg om. også kan det være turtalsføleren. men da ville den ikke gitt seg. hmm.
hvor sitter denne turtallsføleren?
rub-A-dub
Kisseg60

Post by Kisseg60 »

ehh. nå spør du vanskelig.! det er jeg ikke sikker på. men det skal sitte på veiva et sted. mulig den sitter på svinghjulet. pleier å gjøre det på gamle vw. oppå girkassa. men jeg er ikke sikker i det hele tatt på den.
Kisseg60

Post by Kisseg60 »

Jeg bare kødda. veit jo hvor den sitter :oops:

Her.!! På fordeleren.! De tre ledningene.

Image
Kristaafa

Post by Kristaafa »

Drar opp denne igjen, da jeg fremdeles sliter med mitt turtallsproblem.

De tre ledningene på fordeleren der Kristian, går de opp bak innsuget? Eller er dette en annen plugg? Jeg testa litt igår. Nappet ut det stikket bak innsuget, og fikk da ENDA høyere tomgang, så jeg tror denne virker.

Men etter litt leiting i Corrado manualen, fant jeg ut at oxygen sensoren (LLM? Denne som sitter på slangen mellom IC og innsuget? Nappet ut stikket her uten at noe skjedde..) sitter på samme sikring som bensinpumpa. Denne har jeg lagt opp egen kurs med killswitch til, da den sikringen gikk hele tida. Fant da ut at jeg kjører uten sikring til oxygen sensoren, og satte i en ny en der. Plutselig normalt turtall :D

Men, etter en liten kjøretur så spratt turtallet opp på 2000rpm igjen. Sjekket sikringen, og denne er nå hel.

Noen som har tips?

Går også ann å diskutere eventuelle løsninger med meg på msn fra tid til annen: Kristaafa ætt gmail dått com

All hjelp er god hjelp! :D
Kisseg60

Post by Kisseg60 »

de tre ledningene veit jeg ikke hvor går. men min tipp er at de går rett til styreenheten. en er vel jord og de 2 andre til hjernen.
Men det er godt mulig den går innom noe annet også på veien med det aner jeg ikke.!

Har du prøvd å ta av stikket til tomgangsregulatoren?
Den dingsen som sitter på toppdeksjelet.? kan hende det hjelper betydlig.
Kristaafa

Post by Kristaafa »

Har byttet mellom to ISVer, mener at dette ikke løste feilen, men jeg skal teste det igjen! :)

Noen som har peil på hva som burde skje når jeg kobler ut LLMen?
Kisseg60

Post by Kisseg60 »

har du bare prøvd å skru på den?
Vis du skrur på den skal vel avgassen bli bedre.!
Kan hende det er så enkelt som så.
Kristaafa

Post by Kristaafa »

Har ohmet og skrudd den til 500, trodde det var riktig?
Kisseg60

Post by Kisseg60 »

er ikke sikker på hva det skal være på den.!
Men det er ikke gasswiren som henger.? kan være de enkleste ting.!
Eller så kan den suge falskluft.! sjekke om det er noen oljeåndings slanger eller no som det kan være hull i?
Kristaafa

Post by Kristaafa »

Har gått over alt med startgass, så det er jeg ganske sikker på at det ikke er. Gasswireen går helt tilbake, så jeg tror dette er noe elektronisk som svikter...
Post Reply