Golfmk1g60 wrote:Har prøvd å stille tenninga , men har hørt at det er litt vrient ?
Er litt vrient første gangen kanskje, men etter det er det veldig lett..
Golfmk1g60 wrote:
fant ut at kontakten til vanntemp sensoren min satt på feil "tapp" den sto på den tappen som er nærmest radiatoren , og ikke den som er innerst der jeg har sett på bilder der den skal stå ..
Det kan være byttet plassering på sensorene også. Blå kontakt skal på blå sensor, svart kontakt på svart sensor. Mål motstand på den blå sensoren når den er varm - bør være ca 200-400ohm et sted på dritfsvarm motor, avhengig av vanntemperatur osv.. Er den litt utenfor dette er det greit, men er den langt utenfor kan du ha et problem der. La motoren gå til den er varm, skru den av, og mål.
En annen sjekk er at motoren "skal" forandre gange når du drar ut kontakten til sensoren.. Jeg sier "skal", fordi de aller fleste gjør det. Min er lettere modifisert på flere måter, og diverse uvanlige løsninger, så min forandrer i praksis ikke gange, men det er mer unntaket enn regelen..
Golfmk1g60 wrote:
har hørt at man skal nappe ut denne , ruse gassen opp til 2500 rpm og lese av det hullet på girkassa , stemmer dette ??
Napp ut kontakten på blå vanntempsensor, ja. Rus motoren til over 3000rpm 3 ganger for å få den i "varm modus", så holder du den på et sted mellom 2000-2500rpm og bruk tenningslampe inn i hullet på girakssa.
Det kan lønne seg å sette motoren på øvre dødpunkt (TDC), for så å finne merket på svinghjulet (inn i hullet i girkassa) og merke det med f.eks. hvit tusj e.l., da finner du det mye enklere igjen når du sjekker tenninga med lampe. Det er to merker, en "0" som tilsvarer "Ø.D." = 0 grader, det merke du skal stille etter er det som er merket med "| eller 1", som tilsvarer 6 grader. Merk det med noe..
En annen ting, er at du bør sjekke sensorene før du prøver å justere tenninga. Jeg prøvde å justere tenninga med CO-pot frakoblet en gang (blir det samme om den er defekt vil jeg tro.).. Når jeg da traff 6 graders merke fikk jeg rødglødende grenrør på tomgang, og det gikk av et par geværskudd i eksosen når jeg ruset motoren, med tilhørende lang stikkflamme...
Golfmk1g60 wrote:
har en lambdasonde på nå , fra biltema ... har hørt at det skal funke , men den fusker skikkelig på "gasspådrag" vis jeg gir full gass ..
Jeg har lambdasonde fra Biltema på Golfen, og det fungerer helt utmerket. (Den motorstyringen jeg har der er helt avhengig av fungerende lambdasonde.) Det er den eneste erfaringen jeg har med den fra Biltema. Har dog sett andre erfaringer rundt på nettet.
På fullt pådrag skal motorstyringen se bort i fra lambdasonden - men ikke de andre sensorene.
Golfmk1g60 wrote:
Skal lese av co poten i dag , med multimeter , vis jeg finner ut hvor jeg skal sette bryteren på det utstyret x)
Mål på pinne 1 og 3 (to ytterste) på co-pot, er ganske lett egentlig..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)