En "vanlig" 82mm smidd veiv vil ha en turtallsperre på ca 5500rpm. Det er alt for lavt for min del - jeg vil heller ha mer turtall om det så går på bekostning av effekt. Husk at jeg har "litt" rabatter, så det koster ikke mye uansett..Sigurd wrote:Når du først skal kjøpe ny veiv så kan du jo kjøpe langslagsveiv. 82 mm er lettvint for da kan du kjøpe syl. sats som er 82 mm. Volumet blir vel da 2276 cc og vil matche kammen bra. Hva tenker du å legge kompresjon på?
Blir heller en smidd chromoly 69mm veiv (Scat volksrace veiv http://www.unneberg-bil.no/webshop?refe ... =i&id=9537) med turtallsperre på nærmere 8000... Så kommer CNC topper til sommeren som trolig vil legge effekten på den bedre del av 150hk..
En 82mm veiv er også LANGT IFRA bolt on - du må slipe MYE ut av blokka - eventuelt kjøpe en race-case, men det koster for mye nå. I tillegg så holder Mahle på å bytte fabrikker og noe greier, så "verden" er utsolgt for 94x82mm sylindersatser i mange måneder fremover = I'm fucked..Scat Volksracer 4340 Forged 69mm. Magnafluxed, micropolished and balanced. Grooved main journals for superior oil flow. Radiused journals and chamfered oil holes.
Skal du unngå å slipe blokk, må du ned på 76mm slaglendge, men da er det igjen problemer med leveringstid - og turtallsperre..
Ender vel med en 1915cc motor med ca 110hk til å begynne med, så tar vi det derfra - som nevnt, trolig med cnc-topper til sommeren som vil føre dette til ca 150hk. Da snakker vi fortsatt ca 700kg, og det vil kjøre fra de fleste moderne biler.. I "værste fall" selger jeg alt dette til sommeren og bygger noe sprekere da, men dette er foreløpig bare snakk om en vintermotor..
Sånn, fyllesnakk over. Blir nok en morsom vinterbil uansett.. Sitter jo senkeforstilling på den, og ALT av understell/bremser er nytt..
Kommer egen tråd når eventuelt motorbygg starter.