Avgifter ved effektøkning eldre biler

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
glennern

Avgifter ved effektøkning eldre biler

Post by glennern »

Noen som vet hvordan regler er for trimming av eldre biler fra 1992?
Er det avgiftpliktig?

Har hørt at dette ikke gjelder for biler som er eldre enn 10 år, men jeg leste nylig en artikkel på broom.no og ble usikker.
Glenn
Ønsker meg ny Corrado :-/
Medlem av eldrerådet
Mouh
Über Admin

Re: Avgifter ved effektøkning eldre biler

Post by Mouh »

vel, hvis bilen har vært registrert i 10 år i Norge så er bruksfradraget lik 100%
så derfor skal det bare være dokumentavgift osv som må betales.

Men det har kanskje kommet noe ny lovgivning på dette ?
wormy
Moderator

Post by wormy »

Ha den vært førstegangsregistrert i Norge for over 10 år siden er det ikke noen avgifter (mulig dokumentavgift som Tom sier).
Så i teorien skal det være mulig å få skrivd ned effektøkning i vognkortet gratis.
Men i praksis går ikke det, da Biltilsynet er ***** trange når det gjelder effektøkning/modifisering av bilen.

Så blir du tatt for trimming med en bil som har vært førstegangsregistrert i Norge i for 10 år siden blir bilen bare avskiltet og du må vise den i "orginal" stand.. :?

ps: Det bør vel strengt tatt gå å få godkjent en effektøkning opp til 190 hester, da det er det meste Corradoen ble levert med. VR6 og G60 har jo samme bremsestørrelse osv.. Spørs litt på hvem du snakker med på Biltilsynet tror jeg.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Mouh
Über Admin

Post by Mouh »

Etter det jeg har hørt av folk som har blitt stoppet med for mye under huven er at de bare ble henvist til å møte opp med papirer på HK, for å få ført det inn.
Dette er da hvis de har den originale motoren og bare jekket opp den (jeg vet ikke hvordan de stiller seg til å bore opp, bytte av kompressor/turbo osv da..).

Når det kommer til "lovlig" trimming så kan man øke effekten med 10% uten å måtte vise uansett om bilen er 1 eller 10 år gammel.

Jeg har liten tro på at man blir krevd å vise bilen original stand.
Det måtte i så fall være hvis de ikke godtar oppgraderingene man har gjort, DA er jeg ganske sikker på at du ikke får tilbake skilter uten at den er stilt tilbake ;)
wormy
Moderator

Post by wormy »

Ja, "slingringsmon" utifra effekt i vognkortet er ca +-10%, det fordi ingen bil/er er helt like fra fabrikk.

Hvis du leser litt rundt om kring, så skjønner du fort at trimming er "umulig" i Norge, så lenge bilen ikke ble levert med den effekten. Alternativt at Volkswagen AG skriftlig kan gå god for effektøkningen/motorbytte, og at den er "trygg" i forhold til karosseri/bremser/o.l.
F.eks. som at noen Volvoer kan godkjennes med V8 motor, på det grunnlag at de ble solgt med V8 i USA.

Det er helt riktig at de kan kreve en tillegsavgift pga effektøkninga - avhengig av når bilen er registrert - men om du møter opp for å registrere dette i vognkortet blir du nektet. Se punktet over - VW AG må gå god for effektøkning osv..

Hvis bilen har vært i Norge i mer enn 10 år, så har jeg lest flere steder at den blir avskiltet grunnet ulovlig trimming, og må vises i "orginal stand".
Som Tom sier - går de ikke god for oppgraderingen, må du mest sannsynlig vise bilen i tilnærmet orignal stand. Problemet med det norske biltilsynet er at de ikke godtar noe som helst - altså - nesten uansett hva du gjør, er det en oppgradering de ikke går god for.
Bytter du ut til STØRRE OG BEDRE BREMSER må du kunne vise TÜV godkjenning på det - ellers nekter de å godkjenne det. Så trangsynte er de. :(

(Skal se om jeg kan finne noen "kilder" i morgen - litt sliten (og beruset) nå.)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
glennern

Post by glennern »

Skjønner at folk ikke gidder å bruke tid på å få ting godkjent og skrevet i VK da, siden BT er så trangsynte.
Blir vel en utfordring å får godkjent med Lysholm ville jeg tro :?
Glenn
Ønsker meg ny Corrado :-/
Medlem av eldrerådet
Mouh
Über Admin

Post by Mouh »

Kjøretøyforskriften i Lovdata

Der er det bare å leve hva Norske lover sier om dette.
Post Reply