vits å bytte girkasseolje ???

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
_DENON_

vits å bytte girkasseolje ???

Post by _DENON_ »

på min corrado er det slikt at den er hard å få fra 1 til 2 gir når den er kald,når den er kjørt med i halvt minutt til minuttet er den fin.det står i manualen til corrado at oljeskift på manuell girkasse aldri trengs å byttes, men som med all olje mister den smørevnen. grunn til slittasje og metallspon som samler seg i oljen. har bestilt taf x olje nå og begynte idag å finne tappskruen som var under bilen. jeg fikk løs påfyllingsskruen på siden, men har ikke fått løs tappeskruen pga jeg må ha en større 6 kant nøkkel. den satt jævlig mildt sagt. redd for å runde av skruen også. noen her som har peil på bytte av oljen? skal jeg gjøre dette når motoren er varm? altså tappe? og er det noen vits å kjøre den gjennom alle gira i det man fyller på slik jeg leser andre steder, eller er det bare å tømme den helt og fylle på slik at oljen renner ut fra påfyllingshullet og bare kjøre? vil ikke akkuratt drepe kassa ved å gjøre noe feil.
Terje Henriksen
Oekern
Moderator

Re: vits å bytte girkasseolje ???

Post by Oekern »

Kan være en fordel at oljetemp. er lunka/litt varm. Da renner mer ut..
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
_DENON_

Post by _DENON_ »

idag fikk jeg redskaper til å få løs tappepluggen på girkassa. så jeg kjørte bilen litt varm og tappet all olja, lar den stå å renne til imorgen. fargen på olja var litt brunaktig , men ikke såp mye. har ikke fått sett igjennom balja enda om det er noe metallspon der, men skal se imorgen. håper giringa blir mer smooth når jeg får ny olje imorgen. bestilte API GL 4+, VW 501.50. tafx olje 75w-90.kostet 225 kr literen, skulle visst gå med 2 liter. så jeg heller bare på til det når kant i kant med påfyllingshullet. så har jeg ny motorolje mobil1 og nytt oljefilter. bilen står på bukker nå, har begynnt å fjerne rust og dritt og tectylerer under bilen. det blir bra ;)
Terje Henriksen
BlackDragon07

Post by BlackDragon07 »

Bra du fant ut av det :D
Jeg byttet på min gamle, men jeg lot et verksted ta seg av jobben.

Du får oppdatere tråden din litt med bilder og slikt så vi får se hva som skjer med bilen din :D
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
Post Reply