G60 veiv

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

G60 veiv

Post by bolln »

lurte på en ting, har ej veiv liggandes her.

å der kilespore er, så er de knøkke vekk en bit. går det ann å punktsveise me mig eller noe så slipe over igjen? er vel støypestål eller noko sant ditta der?

vist på bilde. til venstre på kilen
Image
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: G60 veiv

Post by Kisseg60 »

Kobber går det vel ikke ann å sveise?
Lag en kile i kobber som passer inni der. også kan du sveie igjen det som mangler og pusse vekk.

Jeg har tenkt å gjøre det samme når jeg setter inn bilen min.
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1904
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: G60 veiv

Post by wormy »

Jeg kommer nok til å borre noen hull i hjul/veiv, og sette inn slike..
Image

Se f.eks. her..
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1598023
Virker som om det er den "vanligste" løsningen i utlandet når det gjelder G60 veiv..

Bør vel strengt tatt gjøres med "ordentlig" verktøy (ikke hånddrill) med veiva ute av bilen for å få alt rett og riktig.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: G60 veiv

Post by g60 »

hva er symptomene på at en får en slik skade i sporet på veiven??
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: G60 veiv

Post by bolln »

g60 wrote:hva er symptomene på at en får en slik skade i sporet på veiven??
sjå på veivhjula når bilen står på tomgang, vist dem wobbler, så ekje de lenge igjen før de knekke;)
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: G60 veiv

Post by bolln »

Kisseg60 wrote:Kobber går det vel ikke ann å sveise?
Lag en kile i kobber som passer inni der. også kan du sveie igjen det som mangler og pusse vekk.

Jeg har tenkt å gjøre det samme når jeg setter inn bilen min.
ekje kobber ditta der? kilen sitte no i reimhjule...
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: G60 veiv

Post by bolln »

wormy wrote:Jeg kommer nok til å borre noen hull i hjul/veiv, og sette inn slike..
Image

Se f.eks. her..
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1598023
Virker som om det er den "vanligste" løsningen i utlandet når det gjelder G60 veiv..

Bør vel strengt tatt gjøres med "ordentlig" verktøy (ikke hånddrill) med veiva ute av bilen for å få alt rett og riktig.
hm vakje så domt ditta der!

kor man får tak i sanne pinna?
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: G60 veiv

Post by g60 »

riktig ja.det var det eg tenkte..eg har wobling på min,og det er knekt av en bit i sporet på veiven...
så då vet eg ihverfall hva som gjør det...
må nesten gjøre noe med det eg og... :roll:
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: G60 veiv

Post by Kisseg60 »

bolln wrote:
Kisseg60 wrote:Kobber går det vel ikke ann å sveise?
Lag en kile i kobber som passer inni der. også kan du sveie igjen det som mangler og pusse vekk.

Jeg har tenkt å gjøre det samme når jeg setter inn bilen min.
ekje kobber ditta der? kilen sitte no i reimhjule...

Lage en kile av kobber som er identisk med den som sitter på hjulet.
Og sette den i sporet, for så å sveise på veiva. Da fester ikke sveisen seg til kobberet og man får et spor som
passer kilen på reimhjulet.
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: G60 veiv

Post by bolln »

Kisseg60 wrote:
bolln wrote:
Kisseg60 wrote:Kobber går det vel ikke ann å sveise?
Lag en kile i kobber som passer inni der. også kan du sveie igjen det som mangler og pusse vekk.

Jeg har tenkt å gjøre det samme når jeg setter inn bilen min.
ekje kobber ditta der? kilen sitte no i reimhjule...

Lage en kile av kobber som er identisk med den som sitter på hjulet.
Og sette den i sporet, for så å sveise på veiva. Da fester ikke sveisen seg til kobberet og man får et spor som
passer kilen på reimhjulet.
åja slik ja;)
funker sikert de å;)
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1904
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: G60 veiv

Post by wormy »

Kisseg60 wrote:
bolln wrote:
Kisseg60 wrote:Kobber går det vel ikke ann å sveise?
Lag en kile i kobber som passer inni der. også kan du sveie igjen det som mangler og pusse vekk.

Jeg har tenkt å gjøre det samme når jeg setter inn bilen min.
ekje kobber ditta der? kilen sitte no i reimhjule...

Lage en kile av kobber som er identisk med den som sitter på hjulet.
Og sette den i sporet, for så å sveise på veiva. Da fester ikke sveisen seg til kobberet og man får et spor som
passer kilen på reimhjulet.
Hørtes jo ut ikke dumt ut det!
Men tror jeg ville brukt slike "pinner" i tillegg, så blir det mindre belastning på kilen.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: G60 veiv

Post by g60 »

hvorfor begynner hjulet å wobble pga det hakket i veiven egegntlig?
er det ikke bolten som holder veivhjulet rett på plass??
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: G60 veiv

Post by bolln »

g60 wrote:hvorfor begynner hjulet å wobble pga det hakket i veiven egegntlig?
er det ikke bolten som holder veivhjulet rett på plass??
er vel bolten som holder reimhjule på plass.

kilen blir vel utslitt til slutt. er vel mye pågjeninga på hjule sider der er kompressor på motoren?


har litt deler her å der, å tenkte å skru i hop ej blokk her. menne korleis blir de vist man tek ej veiv som ikkje kjem fra blokka orginalt? alle veive er vel laga for at dem skal passe den blokka dem blir laga til? å ikkje bytta over til ej anna blokk? eller ha det noe ¨å sej i de heile tatt?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1904
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: G60 veiv

Post by wormy »

bolln wrote:
g60 wrote:har litt deler her å der, å tenkte å skru i hop ej blokk her. menne korleis blir de vist man tek ej veiv som ikkje kjem fra blokka orginalt? alle veive er vel laga for at dem skal passe den blokka dem blir laga til? å ikkje bytta over til ej anna blokk? eller ha det noe ¨å sej i de heile tatt?
Tror det bare er Audi 5'ere som har veiv og blokk som er "matcha"..? Bør ikke være noe problem på G60.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: G60 veiv

Post by bolln »

wormy wrote:
bolln wrote:
g60 wrote:har litt deler her å der, å tenkte å skru i hop ej blokk her. menne korleis blir de vist man tek ej veiv som ikkje kjem fra blokka orginalt? alle veive er vel laga for at dem skal passe den blokka dem blir laga til? å ikkje bytta over til ej anna blokk? eller ha det noe ¨å sej i de heile tatt?
Tror det bare er Audi 5'ere som har veiv og blokk som er "matcha"..? Bør ikke være noe problem på G60.
Okey;)
Post Reply