Feil på sensor, for mye bensin

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
Kristaafa

Feil på sensor, for mye bensin

Post by Kristaafa »

Jeg har en eller annen sensor som fusker litt, sliter med at bilen drukner i bensin de første 10-15 minuttene. Hvis jeg klamper til og får ladetrykk går det greit, men med normal kjøring fusker den veldig. Ser ut til at det er noe som må bli varmt, for plutselig oppfører den seg helt eksemplarisk, men da altså etter så mye som 10-15 min.

Sliter med å få temp på motor, så jeg vet at jeg må bytte termostat, men tenkte det kanskje kunne være andre sensorer som også kunne kødde til det her. BTS blei bytta i fjor, så denne skal virke, lambda er ny (biltema), og etter å ha kjørt med bredbåndslambda så vet jeg at denne fungerer når bilen er "varm", da den regulerer helt perfekt.

Sliter også med fuelcut rundt 1800-2000rpm, den kommer uansett om bilen er varm eller ei.

Noen forslag?
Image
wormy
Moderator

Re: Feil på sensor, for mye bensin

Post by wormy »

Mine (merkelige?) tanker:

BTS - selv om den er relativt ny kan den være gåen. Plugg den ut når bilen går på tomgang og se om den "dør". Da fungerer den.

Lambda - Hørt litt av hvert om Biltema lambdaer. Noen som sier at de sender konstant 0.45volt, andre sier de er veldig bra/dårlige. Men hvis du har bra forhold på varm motor (når jo lambda virkelig "fungerer"), tror jeg ikke det er den.

Ledninger - Kan du ha koblet noe feil/glemt noen ledninger? Glemt noe jording? Litt skeptisk til jordinga du lagde ved batteriet - vet ikke om det holder, men det ser du vel på spenninga.
Kobla blå vanntemp sensor der svart skal være f.eks.? Hvis du har det vil jo ecu'en motta feil temperatur, og sende deretter feil bensinmengde..

ECU-vacuum - Sjekka at slangen er kobla på riktig sted? Hvis du bruker den du fikk av meg - har du kutta den til 1 meter?

Spenning - Sjekk batterispenninga når motoren er på tomgang. Bør være ca 14v. (Ikke mye under, g60'er dumper visstnok mye bensin om spenninga er for lav.).
Jeg har selv erfart det.. Endte opp med nedsota eksospotte og masse bensinbruk. Ny ledning fra dynamo til starter fiksa det. Da kjentes det litt ut som om den "drukna" ved vanlig kjøring, men den dro alikevel relativt greit på full gass. Jeg måtte faktisk clutche og ruse bilen hver gang jeg slapp gassen pga "drukning" :?

Chip - Vet ikke om den kan ha noe å si? En dårlig map har vel ingenting å si på vanlig kjøring, kun bånn gass..? Eller?

Du sier at den går bra på bånn gass, og da ignoreres jo lambda også..
Sjekka at idle/wot-bryterne fungerer? (Om det er det man kaller det på norsk..) Hvis en av de henger kan jo det skape spennende situasjoner, uten at jeg vet veldig mye om de..

Bare det jeg kommer på nå som (kanskje kan) ha noe å si...
Er jo ingen mekaniker/ekspert, men har da alltids noen "håpløse" tanker om ting.. :roll:
Håper det hjelper noe iallefall.. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Kristaafa

Re: Feil på sensor, for mye bensin

Post by Kristaafa »

Tja, det hender at det bare holder å høre ting fra andre vet du, så du skal ikke se bort i fra at noe av det du lirer fra deg kanskje kan være litt nyttig :wink:

Batterispenning er jo ett sted å begynne, men syns det er rart hvis den lader seg opp til riktig volt ila 15 min, og tapper seg hver gang bilen blir kald.
Men det er verdt å sjekke.

BTS fungerer, hadde den av da jeg justerte tenning, og den droppet i turtall. Den står også i hullet lengst fra toppen (hadde de ikke ute da vannstussen var av i vinter), noe som skal være riktig plassering.

Ledningsnettet på denne bilen er jo ett sant helvete, så det er godt mulig at noe ligger med dårlig kontakt, men jeg stiller igjen spørsmålstegn ved at bilen går bra så fort den blir varm.

Jeg får feilsøke litt i kveld, se om jeg finner ut av noe.

Noen som har et spjeld hus liggende? Eventuelt har idle/wot-bryterne løst til overs?
Image
Post Reply