Page 2 of 30

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 29 Oct 2009, 14:19
by Oekern
Edit. Det var jo faktisk ikke så gærlig pris alikevell !
Men p åde 1.9L stempla jeg fant på BBM står det at det er hvis du skal bruke 16v toppen, men vil det fungere med 8v ?
Noen som vet ?
http://www.bahnbrenner.com/vw_audi/prod ... Piston_Set

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 29 Oct 2009, 21:02
by Mouh
jeg er ikke helt sikker sånn i forhold til forbrenningskammeret i 16v kontra 8v
men hvorfor ikke gå for de som er til 8v: http://www.bahnbrenner.com/vw_audi/prod ... Piston_Set


Det eneste jeg ser som en fordel med å gå for 16v er hvis man kanskje har planer om å gå over til en 16v topp senere ;)

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 29 Oct 2009, 22:27
by wormy
Skal du bore opp ville jeg nok gått for 9:1 kompresjon.
Polo Classic kan skaffe stempler, men det noen lapper :-)

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 29 Oct 2009, 22:44
by Oekern
Wops, så ikke den jeg Mouh :oops:
Klarer Poloclassic og skaffe billigere enn de som er på BBM da ?
Hva er fordelen med og gå for 9:1 komp. forhold til org ?

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 29 Oct 2009, 23:38
by Ron
Oekern wrote:Hva er fordelen med og gå for 9:1 komp. forhold til org ?
Enkelt å kort forklart..

8:1 originalt.

Du får sterkere motor før du lader trykk, du får mere "utbytte" av det trykket du lader med 9:1 i komp.

9:1 er et meget bra kompforhold til et normalt ladetrykk.

Kan gi deg 2 eksempler.

Jeg bygde en volvo motor engang, der hadde jeg 7:1 i komp. Jeg kunne skyve bilen når den sto i gir!!
Å den var død som en 1.1 Polo før trykket kom, men jeg kunne lade 2.1 bar på den, gikk som et uvær
når trykket kom. 8.4 sekund på 201m sier sitt.

I sommer hadde jeg en BMW E36 318is, den har 10:1 i komp, uten å senke kompen så monterte jeg turbo
på den. Den gikk akkurat som den skulle før turbo lada, altså 140HK. Der toppa ladetrykket seg på 0.8 bar
før tenningsbanken kom. -men på 0.8 på i trykk, så tømte jeg andre gir med villt hjulspinn med 255/35-18
Pirelli P Zero bakdekk.

Altså, høyere komp, mere utbytte av ladetrykk.

Håper du ble litt klokere :)

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 30 Oct 2009, 10:11
by Oekern
Ja nå skjønnte jeg !
Takk, det var bra forklart :D

Kanskje det blir 1.9L på meg med økt komp da.
Men. Så har jeg et grønt spørsmål igjen.
Hvordan endrer jeg komprisjonen egentlig ? :oops: Bare ved toppakning ?

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 30 Oct 2009, 18:16
by wormy
Kompresjonen endres ved at du kjøper stempler som gir en høyere kompresjon. Så enkelt er det. ;-)
Eneste problemet er at BBM og de fleste andre som selger stempler til G60 kun selger orginal kompresjon.
Hør med Polo Classic er mitt tips. Han som skaffa de jeg har i prosjektet mitt nå tror jeg. (Det jeg kjøpte av Bolln)

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 30 Oct 2009, 20:22
by bolln
wormy wrote:Kompresjonen endres ved at du kjøper stempler som gir en høyere kompresjon. Så enkelt er det. ;-)
Eneste problemet er at BBM og de fleste andre som selger stempler til G60 kun selger orginal kompresjon.
Hør med Polo Classic er mitt tips. Han som skaffa de jeg har i prosjektet mitt nå tror jeg. (Det jeg kjøpte av Bolln)
stemme de wormy!

snakk med polo classic han hjelper deg med alt. å får tak i de meste:)

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 31 Oct 2009, 10:32
by Oekern
Da hører jeg med han når det skulle bli aktuellt jeg - om jeg i det heletatt gjør det.
Vi får sjå. Takk guttær ! :)

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 04 Apr 2010, 18:45
by Oekern
Om noen vil på gratis badeland er det bare og komma til meg..
Var oppom der bilen står for noen dager sia, og der var det mye vann!
Vannet kommer fra gulvet i bakkant og framkant. Ser ikke ut til at jeg har fått noen fuktskader på bilen, men det kan kanskje komme fortere enn man trur?

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 17 Jul 2010, 18:48
by Oekern
Plages med vann i lokale der bilen står..
Hvor mye burde jeg bekjymre meg for fuktskader på bilen egentlig?

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 17 Jul 2010, 22:31
by Mouh
nok til å ville bli kvitt problemet ;)

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 18 Jul 2010, 20:54
by Oekern
Riktig. Da får jeg finne meg et nytt sted til høsten og håpe sommeren byr på så lite regn som mulig frem til da..
Skal vel egentlig prøve og få ut motoren ila. sommeren og for og starte med litt rengjøring av motorrom samt demontering av inmat i blokka.
Merker jeg aldri har gjort noe sånnt før og at ting har gått litt i glemmeboka for enkelte deler som allerede er demontert.
Men, en stand må man jo begynne (og lære) :roll:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 25 Jul 2010, 20:35
by Oekern
Da har jeg demontert sideskjermer og panser samt frontbjelken idag..
Hvor er det jeg egentlig deler motoren for og få den ut? :oops:

Image
Image
Image

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Posted: 25 Jul 2010, 21:56
by Sigurd
Du må skru av girkassa