Page 1 of 1

TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 26 Jan 2012, 13:42
by ErikG60
Noen som vet hvordan Bosch WR6DC vil funke på g60? Ser disse er anbefalt til 2.0 GTI. Er det stor forskjell?

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 26 Jan 2012, 15:28
by wormy
Vil tro det ikke fungerer optimalt. W6DP og W5DP (med eller uten 0 på slutten) er designet for overladede motorer. Det er ikke WR6DC..

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 26 Jan 2012, 17:32
by Kisseg60
Tallet er vel varmen i pluggene om jeg ikke husker helt feil.?
6 for standard motorer og 5 for trimmede?

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 26 Jan 2012, 18:27
by ErikG60
W=M14 gjenger
R=Interference suppression resistor
6=Temperatur
D=Lengden på gjengene
C=Copper



W=M14 gjenger
6=temp
D=Lengde på gjenger
P=Platinum
0= skriver ikke bosch hva står for.

Noen som vet hva Interference suppression resistor gjør?

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 26 Jan 2012, 18:58
by wormy
ErikG60 wrote: 0= skriver ikke bosch hva står for.

Noen som vet hva Interference suppression resistor gjør?
0 = "spesiallaget / en variant"... Er i praksis uten betydning etter mine erfaringer.. Jeg har kjørt med både W6DP og W5DP plugger i et par år uten problemer. De har helt samme spesifikasjoner, utseende, "gap" og alt. Største forskjellen er vel i praksis av "0"en har et annet delenummer - og en annen pris. Like greit å gå for den uten "0" om den er billigere.

Angående R'en, så mener jeg det er en innebygd motstand i tennpluggen..? Jeg snakket med en som driver en tennplugg-butikk i utlandet, og han mente at du kunne bruke plugger med "R" på i biler som ikke har det originalt, men du kunne ikke bruke "ikke-R" plugger på biler som kommer med det originalt. Eller noe.. :-\

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 26 Jan 2012, 23:12
by ErikG60
Tror jeg prøver disse WR6DC jeg for å se hvordan bilen liker de... Jeg bytter jo plugger ved oljeskift uansett så :)

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 27 Jan 2012, 09:52
by JohannesG60
Hvilke plugger er det som er anbefalt av VAG da?

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 27 Jan 2012, 11:50
by ErikG60
JohannesG60 wrote:Hvilke plugger er det som er anbefalt av VAG da?
Det er W6DP0, så om jeg setter i plugger med denne undertrykkelses-motstanden og kobber istedenfor platinum... tja... verdt et forsøk.

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 27 Jan 2012, 15:06
by ErikG60
Har mailet litt med Bosh Norge nå og får ikke noe indikasjon på at jeg IKKE kan bruke WR6DC+ på G60 motoren. De skriver at de anbefaler å følge produsentens anbefalinger, det er jo klar de gjør... Videre skriver han at WR6DC+ er en nyere og mer moderne plugg enn W6DPO (nettop med tanke på denne "R" som er en slags "støy-motstand"). Jeg tror jeg tør å prøve disse pluggene jeg.

En annen sak... Er det noen som har prøvd nyere og mer moderne slik "tørr-coil" som jeg ser er på diverse golf 3, passat... Hvordan er disse kontra de gode gamle coilene? Er det verdt å bytte høggern kryr jo av de. Er de bedre på noen måte? Skal ta med meg en å måle spenningen på en neste gang jeg er der:)

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 27 Jan 2012, 15:39
by ErikG60
Nå har jeg funnet noe interessant her! Rart hvor fastlåst man kan bli på noe som tennplugger:P
Først et lite bilde:
Image

På et forum finner jeg dette om plugger til G60 motoren:
dl242gt12-18-2009, 02:25 PM
The reason Volvo plugs are a very good product is the large long lasting electrode. That is why the Bosch WR6DPO for example are a superior product as well. The O at the end mean OEM and they are a plug manufactured to an OEM specification instead of what Bosch wants to manufacture. There even used to be a W7DCO or W6DCO which were OEM versions of the copper plugs from Bosch. They also had the larger electrodes that an OEM specified like Volvo for longer service life. But I haven't seen them listed for quite a few years and I don't think they are available anymore.

I have read on here a few people seem to like the new Bosch copper + plugs. That yittrium stuff coated on there has yielded favorable opinions, IIRC. The stock plug would be WR7DC+ or one step colder would be WR6DC+. Don't get talked into the dual electrode craptastic plugs though. Just get the single electrode plug.


Her får vi forklaringen som sier hva O'en i W6DPO betyr, og dermed sannsynligvis hvorfor denne pluggen er så dyr. Den er spesial fra bilprodusentens side. Og det står også at Bosch ønsket å anbefale nettop WR7DC+ eller WR6DC+.

Håper dette var ineressant for noen av dere andre også:) GOD HELG!

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 29 Jan 2012, 13:50
by Kisseg60
Jeg kjører på bosch platina plugger. WR6DPO.

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 29 Jan 2012, 17:41
by ErikG60
Kisseg60 wrote:Jeg kjører på bosch platina plugger. WR6DPO.
Har du noen gang prøvd noe annet? Evt merket noen forskjell? Jeg blir å sette i Wr6dc+, som vsr bosch's anbefalning.

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 29 Jan 2012, 19:05
by Kisseg60
kjørte på orginale plugger fra møller. husker ikke hva det var for noe men de jeg kjører nå har jeg hatt i 3 år uten
å lage trøbbel for meg.

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 29 Jan 2012, 19:34
by BlackDragon07
Kisseg60 wrote:kjørte på orginale plugger fra møller. husker ikke hva det var for noe men de jeg kjører nå har jeg hatt i 3 år uten
å lage trøbbel for meg.
Har alltid gjort det samme også, og uten noen problemer.

Re: TEnnplugger... Igjen:P

Posted: 31 Jan 2012, 21:10
by ErikG60
I min søken på informasjon om tennplugger, kom jeg over en kar borti england som hadde en eske med slike plugger stående og tilbydde meg en god pris på alle 18 han hadde. Dette er av typen WR6DPO Bosch platinum plugger... Jeg beholdersikkert et par sett selv, resten vil jeg legge ut for salg om noen skulle være interessert. Tenker sånn ca 200kr pluggen er en fair pris for disse. Her er prisen fra mekonomen.no sine sider:
Artikkelnr: 18-WR6DPO
BENEVNING: Tennplugg Bosch Platina
Pris: 334.00

Noen interesserte? Send PM...