wormy sin g60...

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
VAG
Posts: 67
Joined: 08 Sep 2008, 14:33
Location: Gildeskål

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by VAG »

Takk for mange gode svar ang. E85. Er ikke usannsynlig at jeg prøver det på min rado også. MER effekt OG billigere drivstoff er bare "godis" :mrgreen: (evt ulemper tar man som de kommer) :wink:
Corrado G60 90'mod. - kosebil
Ford S-Max 2.5 T5 06'mod. - bruksbil
VW Boble 67'mod. - prosjekt
MB 300TE 87'mod. - prosjekt/selges
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by Oekern »

Så litt sliten ut den kassa ja!
Haha, fy a
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by wormy »

Har hele tiden etter overgangen sliti med at den går magert på høyt turtall (AFR detter veldig fort til ~15:1). Og i det siste har det blitt værre - jeg må gire ved ca 5500-5800rpm. Etter diverse beregninger har jeg kommet fram til at det trolig er bensinpumpa som ikke gir nok. Den jeg har nå er en Bosch pumpe som er erstatning for den originale. Den gir ca. 100 liter i timen. 250 hester med bensin krever ca 90 liter/time litt avhengig av hvordan du beregner det og hvor "effektiv" motoren er.

Med E85 bruker du en del mer drivstoff, pluss at kompressoren drar en del effekt som ikke er med i den beregninga. Har kommet fram til at jeg ideelt sett trenger minst 120-130 liter/time. Har derfor bestilt en ny bensinpumpe til montering i tanken som gir 255 liter/time. Bruker bensinpumpehuset jeg har (ny type / VR6) og monterer nye pumpen i den, skal passe mer eller mindre rett i.. Det bør holde, også for fremtidige motorplaner.. :)

Kan forøvrig "mobbe" resten av dere med at E85 nå koster 8.84kr/liter med rabattkort. Bruker en del mer drivstoff, men alikevel... :mrgreen:
Bilen er ellers i daglig bruk, og skal EU-godkjennes i morgen. Gjøre et forsøk iallefall.. :?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by JohnnyCorrado »

kult, hva heter pumpa du har bestilt deg?
må sitte på i beistet ditt en gang :mrgreen:
2001 Audi S4 Avant
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by wormy »

Da var EU kontrollen overstått. Slet litt med høy CO (1.6%), men etter å ha justert opp tomgangen fra 800rpm til 1200rpm havnet den på 1.2%. Byttet til bensindysene på 330cc og 3.5bar FPR, ned fra 440cc og 3 bar FPR. Da hadde den samme AFR på tomgang, men CO'en var en del lavere. Etter litt justering på CO-pot endte det til slutt med godkjent på 0.45% - grensa var 0.5%..

Må si meg fornøyd med det.. :)

Har også mottatt den nye bensinpumpa, skal se om jeg klarer å få montert den en av de nærmeste dagene. Er en walbro pumpe på 255liter/time med en spesial-adapter for å passe i ny type (94-> VR6) bensinpumpehus.. :-)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by JohnnyCorrado »

grattis med overstått EU :D
nice. er det rett på med 440cc-dysene igjen nå da? :mrgreen:
2001 Audi S4 Avant
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by wormy »

JohnnyCorrado wrote:grattis med overstått EU :D
nice. er det rett på med 440cc-dysene igjen nå da? :mrgreen:
Det tok meg ganske nøyaktig 30min fra jeg tok frem verktøyet til jeg hadde lagt det fra meg igjen. Da var 440cc dysene og 3bar FPR montert. :mrgreen: Deilig å bytte dyser på varm motor.. :roll:

Har forøvrig pelt ut baksetene og bagasjeromsteppene da jeg har hatt en liten vannlekkasje igjennom baklyktene. Faens FK drit, de lekker inn mellom glasset og plasten, og inn i bagasjerommet. Var 2 steder per lykt det lakk, så det er nå tettet, og baklyktene er montert igjen. Og GUUUUD for en lyd det er i bilen når jeg ikke har i baksetene. Hører eksosen ganske så bra inne i bilen! :twisted:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by JohnnyCorrado »

jeg tviler ikke på verken det ene eller det andre :mrgreen:
hvordan tettet du lekkasjen?
på frontlyktene mine slet jeg med fuktinntrengning og dugg, der var det "pakning på boks" som ble løsningen.
2001 Audi S4 Avant
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by wormy »

JohnnyCorrado wrote:hvordan tettet du lekkasjen?
på frontlyktene mine slet jeg med fuktinntrengning og dugg, der var det "pakning på boks" som ble løsningen.
Hadde lyktene i vasken på badet og lot det renne vann på utsiden av de, fra toppen og ned. Da så jeg sånn ca hvor vannet kom inn, og så at det var to "spor" der som trolig ble brukt under sammensettningen/monteringen av lyktene. Masse blank Tec7 oppi der, og vips. Tett.. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by wormy »

Jaja, bilen kjøres fortsatt daglig. Den overlevde til og med Rudskogen turen tidligere i høst, og kjørte fra/holdt følge med de fleste. Fornøyd med det.. :)
Hatt har null problemer siden girkassebytte, annet enn at jeg måtte bytte solenoiden til starteren, da "+ polen/bolten" knakk, samt en morken bensinslange til fuel-rail som drypte litt.

Eneste problemet nå er at den nesten nye originalpumpa ikke leverer nok drivstoff - jeg må gire før 6000rpm.. Har ikke fått montert 255 liter'n enda.

Det begynner nok å bli på tide å parkere den for vinteren snart, men så lenge det er relativt tørt ute blir den brukt..

Eller.. Overlevde og overlevde.. Alt fungerte, utenom bremsene som begynte å bli ganske tomme etterhvert. Jeg sluttet å kjøre da de andre sa det gnistra når jeg bremsa.. Neste gang tar jeg med et ekstra sett bremseklosser.. Nei, jeg bremser ikke som en pingle, men klossene blir fort slitt med slissede og borrede skiver. :roll:

Gamle - Black Diamond Predator.
Image

Nye - Ferrodo DS2500 denne gangen. Er VELDIG fornøyd så langt!
Image

Motoren har også fått litt pustehjelp i form av doble luftfilter.. :) Beklager at det er støvete, men har så å si ikke behøvd å åpne panseret de siste månedene, så har ikke vasket motorrommet. Bare kjørt og kjørt.. :)
Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by Kisseg60 »

Dobble filtere er så kult! :!:

Hvordan er bilen å starte nå som det begynner å bli kaldt?
E85 fiestaen jeg hjelper til med i rally er nesten umulig å starte når det blir kaldt.
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by wormy »

Ca sånn som på videoen under. Ignorer vann-varsellampa som kommer opp. Defekt sensor eller noe.. :)
Den hadde nok starta tidligere om jeg ikke hadde holdt den så lenge på "1.forsøk", og gått raskere over til "2. forsøk". Den kommer "alltid" på 2. forsøk.
Du hører jo at den så vidt fyrer ganske tidlig. Normalt stopper jeg da, og prøver på nytt - da kommer den.

Videoen her er fra minus et-par-grader. Må jokke litt forsiktig på gassen mens jeg vrir på starter'n. Når den er kald går den ikke pent, og feiltenner ved mye gass.. Men kommer seg når den er varm. Men noe av cluet er vel å "pøse på" med fuel under starten - noe mitt oppsett gjør. Derfor den "feiltenner" og popper litt til den blir varm. Burde vel strengt tatt hatt en annen chip på denne... På videoen her "fremprovoserer" jeg litt popping/feiltenning ved å gi litt mye gass, den er egentlig ganske kjørbar.
http://youtu.be/9PNmMoRj3v8
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by wormy »

Så er den litt mer "villig" når den er varm.. :)
Bensin/luftforholdet er ikke optimalt, så det er trolig litt mer å hente. Bør vel egentlig ha noe mer fortenning også siden den kjører på E85.
Vil ha datasprut... :twisted:
http://www.youtu.be/qTjX3DSAPcI

Vurderer å pelle fra hverandre motoren i vinter. Hadde jo vært gøy å bumpa opp kompresjonen til 10:1.... Aner ikke hvordan det vil fungere, men moro å prøve..? :mrgreen:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by Kisseg60 »

Virker kjent den statingen der :roll:

Du har ikke vurdert å bygge på noe annen enn g60 motoren?
1,8 16v?
2.0 16v?
Vr6 24v?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Post by wormy »

Jo, har det. Har jo porta topp med større ventiler i nå, med GTI bunndel. Men 16v toppen er jo en del "bedre" selv i standard form.. :twisted:
Har flere planer i hodet, men jeg tror jeg har bestemt meg for ikke å ha VR6 (R32 isåfall). Genial motor med mye potensiale, men jeg tror den blir hakket fremtung med det.. Kjenner jeg meg selv rett hadde det isåfall blitt en R32T, evt 2.8L 24vt (nyere 4-motion motor).

Har f.eks. tenkt litt på 16vg60t - har til og med "planene" klare for oppsettet. Jeg liker g-laderen, derfor jeg vil beholde den - selv om det strengt tatt bare blir en begrensning med den i tillegg 16vt.

Men vi får se. Det blir i så fall etterhvert. Jeg sparer nå til å shine opp bilen utvendig - ny lakk og ta det som er av rust osv. "Alt" av pakninger osv skal bli nytt, det vil jo koste en del.

Jeg har jo en del G60 motordeler liggende, bl.a. en nyborret blokk med smidde 83mm stempler, et par veiver, råder osv. Så foreløpig har jeg nok reservedeler om noe skulle skjære seg med den jeg har. :wink:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply