1100 på tomgang er vanlig helt til bilen er varm og har vært over 3000 omdreininger tre ganger. (Om jeg husker riktig). Så tror jeg den skal være 850 +-50...BlackDragon07 wrote: Den ligger litt høyt på tomgang, ca 1100rpm. Så trykket burde vel vært enda høyere også.
-0.6 ca er riktig det også. Er det samme som at mfa viser 400.
Kan prøve å forklare det:BlackDragon07 wrote:Men trykk måleren viser -0.6bar på tomgang.
Skal vel litt til for at begge målerene har tatt kvelden. Holder en knapp på at mfa`n er riktig.
Men 1150 på mfa`n, hvor mye tilsvarer det ca i bar?
Atmosfæretrykk ~= 1 bar (1000 mbar). Det er trykket i all lufta rundt deg. Det er dette trykket MFA'en viser (~1000 mbar).
Så på din MFA er alt under 1000mbar "vacuum", eller lavere trykk enn lufta rundt deg. Alt over er ladetrykk. Altså, viser den 1150, har du 0.15 bar ladetrykk. Kort sagt, trekk fra 1000.
Ladetrykkmåleren og MFA fungerer på samme måte, men har forskjellig startpunkt.
Ladetrykkmåleren måler trykket med atmosfæretrykk som nullpunkt. MFA måler trykket med 100% vacuum som nullpunkt.
0 bar på trykkmåler tilsvarer 1000mbar (1bar) på MFA.
Så når du har 450 mbar på MFA, skal ladetrykkmåleren vise -0.55.
Vært syk halve påsken, så ikke helt i form til å forklare ting. Vet ikke om det er mulig å forstå det over..
