The Oblivion

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

Post Reply

Hvilken farge bør denne bilen få?

Grønn
1
2%
Gul
1
2%
Blå
6
13%
Svart
9
20%
Rød
4
9%
Hvit
16
36%
Violet
8
18%

Total votes: 45

wormy
Moderator

Re: (The Ressurection of) The Oblivion

Post by wormy »

BlackDragon07 wrote: Den ligger litt høyt på tomgang, ca 1100rpm. Så trykket burde vel vært enda høyere også.
1100 på tomgang er vanlig helt til bilen er varm og har vært over 3000 omdreininger tre ganger. (Om jeg husker riktig). Så tror jeg den skal være 850 +-50...
-0.6 ca er riktig det også. Er det samme som at mfa viser 400.
BlackDragon07 wrote:Men trykk måleren viser -0.6bar på tomgang.
Skal vel litt til for at begge målerene har tatt kvelden. Holder en knapp på at mfa`n er riktig.
Men 1150 på mfa`n, hvor mye tilsvarer det ca i bar?
Kan prøve å forklare det:
Atmosfæretrykk ~= 1 bar (1000 mbar). Det er trykket i all lufta rundt deg. Det er dette trykket MFA'en viser (~1000 mbar).
Så på din MFA er alt under 1000mbar "vacuum", eller lavere trykk enn lufta rundt deg. Alt over er ladetrykk. Altså, viser den 1150, har du 0.15 bar ladetrykk. Kort sagt, trekk fra 1000.

Ladetrykkmåleren og MFA fungerer på samme måte, men har forskjellig startpunkt.
Ladetrykkmåleren måler trykket med atmosfæretrykk som nullpunkt. MFA måler trykket med 100% vacuum som nullpunkt.
0 bar på trykkmåler tilsvarer 1000mbar (1bar) på MFA.
Så når du har 450 mbar på MFA, skal ladetrykkmåleren vise -0.55.

Vært syk halve påsken, så ikke helt i form til å forklare ting. Vet ikke om det er mulig å forstå det over.. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07

Post by BlackDragon07 »

Syk i påsken er ikke bra å være når man skal ha fri og slappe av!

Veldig bra forklart :mrgreen: Forstod hvordan det fungerte :D

Men med 0.15bar trykk så blir det for lite til at trykkmåleren viser det?
Man kan vel trygt si at laderen vikelig trenger en overhaling!!
Vet om en liten lekkasje, men tviler på om den kan påvirke det her i så stor grad?!
Se om jeg tar av fangeren i morgen og sjekker det nærmere.

Takk for hjelp wormy :mrgreen: :mrgreen:
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
BlackDragon07

Post by BlackDragon07 »

Bilen koker hele tiden, så jeg byttet termostaten. Noe som var litt plundrete siden servopumpa måtte av først.
MEN den koker fortsatt? Begynner faktisk å koke etter kort tid. Prøvde å lufte systemet, men fortsatt samme resultat.

Radiatorvifta slår seg ikke på, om det er fordi temperaturen ikke går høyere 80 c ifølge dash`n er jeg usikker på.
Kjente på alle slangene og de har ca samme temperatur, så jeg tror ikke kjølesystemet er tett.

Noen som har noen tips eller forslag til hva problemet kan være?
Fast, angry and furious

wormy
Moderator

Post by wormy »

Tempmåleren i dashen betyr ingenting om systemet virker eller ikke.
Radiatorvifta startes av den vifte-bryter-greia på radiatoren.
Prøvd å kortslutte ledningene ut ifra vifte-bryteren for å se om vifta fungerer?

Image

Kortslutt "high" med "+continuous" og gjør det samme med low. Da får du testa den.
Kan jo også være at den nye termostaten er defekt..? :?

Og angående ladetrykket
BlackDragon07 wrote: Vet om en liten lekkasje, men tviler på om den kan påvirke det her i så stor grad?!:
En liten slangeklemme kan gjøre at du mister sykt mye. Jeg mista 0.3-0.4 bar ut pga en slangeklemme som var nesten helt stram.. :wink:
BlackDragon07

Post by BlackDragon07 »

Nei, er litt usikker på hvilken bryter jeg skal kortslutte.
Er det den som sitter i motoren til vifta eller den som sitter langs høyre siden(når man står foran) og går inn på selve radiatoren?

Edit: Fant ut hvem kontakt det var. Vifta går som bare det, testa både high og low.
Men med ny termostat, vifte som går, og systemet er utlufta. Hva kan det da være?
Fast, angry and furious

BlackDragon07

Post by BlackDragon07 »

Hva er symptomene på at vannpumpa har tatt kvelden?
Når jeg klemmer hardt på slangene så kan jeg klemme de sammen, som om det er liten gjennomstrømning på en måte..
Fast, angry and furious

wormy
Moderator

Post by wormy »

BlackDragon07 wrote:Hva er symptomene på at vannpumpa har tatt kvelden?
Når jeg klemmer hardt på slangene så kan jeg klemme de sammen, som om det er liten gjennomstrømning på en måte..
Det vanligste utifra det jeg har skjønt er at de begynner å lekke.
Min begynnte å dryppe litt, og da bytta jeg den. De har vel et "intervall" på 200 000 tror jeg.
Men det er ingen ulyder eller drypping?
Pumpa er jo en enkel mekanisk sak, så jeg ser for meg at enten fungerer den, eller så bråker den noe jævlig. (Skrapelyder eller noe). Kan hende jeg har feil, men er nå slik jeg tror det er.. :)

Men bilen fungerte en stund, så fikk du plutselig disse problemene, eller hvordan oppsto det?
BlackDragon07

Post by BlackDragon07 »

Bilen funka helt greit en stund, men etter jeg dro på litt i en hard høyre sving i en oppoverbakke så begynte den å koke kort tid etter.

Hører ikke noen spesielle ulyder.

Noe annet det kan være?
Fast, angry and furious

BlackDragon07

Post by BlackDragon07 »

Bestilte idag vanntemp.sensor og en giver som jeg får imorgen. Prøver å bytte de først og se om det hjelper på kokingen. Kjipt hvis det er toppakningen som har tatt kvelden.

Ellers så har jeg byttet pærene i hanskerommet og bagasjerommet. Så nå er det lys der. Har også byttet nesten alt av uorginale intreiør skruer med orginale. Så det begynner å bli bra :D
Image
Også byttet jeg lyset til sig.tenneren, måtte kjøpe denne ny pga måten den er satt sammen. Satt den i, men fortsatt ikke lys i dash`n :evil: Så da får jeg prøve å bytte den som sitter bak og se om det hjelper.
Image
Fast, angry and furious

BlackDragon07

Post by BlackDragon07 »

Tettet den lille lekasjen og pådraget ble litt bedre, men fortsatt er det lavt trykk.
Kun 0.2bar ved 6000rpm. Men mistenker at det er en liten lekasje et annet sted, så jeg skal få sjekket det nærmere.
Også så har jeg en lekasje/sprekk i radiatoren hvor det kommer litt vann ut. Ikke fått sjekket hvor nøyaktig det kommer fra. Tenkte jeg skulle kjøpe radiatortetter og se om det hjelper i første omgang.

Ellers så ser jeg frem til juni, da blir eksosanlegget byttet ut med et costum og g-laderen vil bli overhalt + en liten chip :twisted: Regner med litt større trykk etter det.
Fast, angry and furious

wormy
Moderator

Post by wormy »

Var sikker på at den "ventilen" lakk ut mer trykk enn det.. :?
Du får ta en kjapp titt ved intercooler, da. Er en 10 minutters jobb å sjekke slangeklemmene der.
Av med venstre hjul, av med "støvskjerm" eller hva det nå er. Av med noen "skruer" til braketten, og vips, du er der.

Å se etter lekkasjer i rør/IC blir kanskje en litt større jobb igjen, siden du bør demontere det for å sjekke det.. Men verdt et forsøk?
Putter du inn en nyoverhalt lader slipper du uansett ut mye trykk til friluft, så greit å få fiksa det med en gang? :wink:
Sjekk også at CO-pot sensoren på trykkrøret fra IC til motor sitter tett. (At den ikke rikker seg noe særlig når du dytter på den).
Den sensoren er vel størst problem ved uorginale rør, men tar jo 5 sek å sjekke. Du så jo løsningen min.. :roll:

Kanskje verdt å ta en tur med frakoblet ISV også? Den kan være litt defekt og slippe trykket tilbake til laderen, slik min gjorde..
Er bare å koble fra strømkontakta til den, men tror det bør gjøres mens motoren er av.
BlackDragon07

Post by BlackDragon07 »

Bilen skal på eu godkjenning til uken og går den gjennom så skal jeg begynne med å få plasert intercooleren i frontfangeren. Da blir det gjort om litt med rørene, går over det da.

Ellers så har jeg fått ordnet med kokingen. Bilen nærmer seg veien nå 8)
Fast, angry and furious

BlackDragon07

Post by BlackDragon07 »

Ikke så mye som skjer her akkurat nå i påvente av neste uke. Prøver å få fikset lyset i instrument panelet, still nothing :evil:
Har skiftet pære/innsatsen til sigarett tenneren. Fant en "vifte-innsats" hvor pæra så hel ut og prøvde den også, men uten hell.

Noen som vet hvordan man skifter selve pærene over innstrumentpanelet? (De tre på rad)

Ellers så fikk bilen en vel fortjent vask idag. Er vel ikke å legge under en stol at bilen trenger en hel lakering...
Image
Noen som har "trappa" som sitter i front fangeren til salgs? Den mangler desverre :cry:
Fast, angry and furious

geewee

Post by geewee »

BlackDragon07 wrote:Noen som vet hvordan man skifter selve pærene over innstrumentpanelet? (De tre på rad)
Du må ut med hele instrumenthuset, åpne dette og skifte pærene fra baksiden. Forholdsvis fort gjort. Det som er mest plagsomt er å få speedometervaieren ut og inn igjen.
No rice...
wormy
Moderator

Post by wormy »

BlackDragon07 wrote: Noen som har "trappa" som sitter i front fangeren til salgs? Den mangler desverre :cry:
En slik en?
Image

Selges nye her eventuelt:
http://www.corrado-teile.de/shop/produc ... o-G60.html
(Du slipper den tyske momsen. Registrerer du deg trekkes den ifra. Men den norske kommer jo i tillegg.)
Post Reply