Page 48 of 67

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 23 Oct 2010, 02:52
by wormy
Sigurd wrote:Når du først skal kjøpe ny veiv så kan du jo kjøpe langslagsveiv. 82 mm er lettvint for da kan du kjøpe syl. sats som er 82 mm. Volumet blir vel da 2276 cc og vil matche kammen bra. Hva tenker du å legge kompresjon på?
En "vanlig" 82mm smidd veiv vil ha en turtallsperre på ca 5500rpm. Det er alt for lavt for min del - jeg vil heller ha mer turtall om det så går på bekostning av effekt. Husk at jeg har "litt" rabatter, så det koster ikke mye uansett..
Blir heller en smidd chromoly 69mm veiv (Scat volksrace veiv http://www.unneberg-bil.no/webshop?refe ... =i&id=9537) med turtallsperre på nærmere 8000... Så kommer CNC topper til sommeren som trolig vil legge effekten på den bedre del av 150hk..
Scat Volksracer 4340 Forged 69mm. Magnafluxed, micropolished and balanced. Grooved main journals for superior oil flow. Radiused journals and chamfered oil holes.
En 82mm veiv er også LANGT IFRA bolt on - du må slipe MYE ut av blokka - eventuelt kjøpe en race-case, men det koster for mye nå. I tillegg så holder Mahle på å bytte fabrikker og noe greier, så "verden" er utsolgt for 94x82mm sylindersatser i mange måneder fremover = I'm fucked.. :roll:
Skal du unngå å slipe blokk, må du ned på 76mm slaglendge, men da er det igjen problemer med leveringstid - og turtallsperre.. 8)

Ender vel med en 1915cc motor med ca 110hk til å begynne med, så tar vi det derfra - som nevnt, trolig med cnc-topper til sommeren som vil føre dette til ca 150hk. Da snakker vi fortsatt ca 700kg, og det vil kjøre fra de fleste moderne biler.. I "værste fall" selger jeg alt dette til sommeren og bygger noe sprekere da, men dette er foreløpig bare snakk om en vintermotor.. :twisted:

Sånn, fyllesnakk over. Blir nok en morsom vinterbil uansett.. Sitter jo senkeforstilling på den, og ALT av understell/bremser er nytt..
Kommer egen tråd når eventuelt motorbygg starter.

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 23 Oct 2010, 13:51
by Sigurd
Engel FK 10 blir vel kanskje litt overkill på en 1915, men det er jo høye turtall du prater om. Blir litt lei tomgang på den og lite effekt på nedre del av registret. Skjønner problemet med å ikke få tak i syl. sats for langslag. Lag en egen tråd om motorbygginga i bobla. Det blir spennende å følge med fremover.

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 23 Oct 2010, 19:22
by wormy
Da har tannreim #2 på flatgolfen også mistet noen tenner. Det lager så fiiin lyd.. :|
Har nå en slik som dette liggende som nok blir montert:
Image

Fordelen med den, er at jeg da kan justere registerreimstrammerne (som bytter ut de originale plasthjula) slik at tannreima ikke går i så skarpe vinkler - fra før var de justert slik at reima bare ble stram nok. Med en justerbar strammer kan jeg finjustere en del mer, som forhåpentligvis hjelper litt.
Eventuelt må jeg finne på en løsning med servoen sånn at ikke servoreima må taes av hver gang jeg bytter tannreim, siden da hadde det tatt 3min å bytte reim..

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 26 Oct 2010, 20:25
by wormy
Ser ganske massivt ut.. :twisted:
Image

Men disse var nye i fjor høst..........
Image

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 26 Oct 2010, 22:46
by Oekern
Hahaha!! Den er lei :P

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 27 Oct 2010, 10:47
by BlackDragon07
Litt aktiv kjøring eller er det spissingen som er feil?

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 27 Oct 2010, 11:33
by Mouh
relativt feil den spissingen der gitt!

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 27 Oct 2010, 14:26
by wormy
Mouh wrote:relativt feil den spissingen der gitt!
Neeeida.. :roll: Fiksa det i våres, men da var dekkene allerede ganske slitne..

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 11 Nov 2010, 12:53
by wormy
Jaja, det måtte skje. Var teknisk kontroll på vei til jobben.................. :(

Senk og ratt, er igrunn ikke så ille, men jeg er redd for hva de ser når de heiser opp bilen.. Tenker da på grenrør, kat-bypass osv.. Må finne på noe lurt..
Noen som vet hvor jeg kan finne papirer på Victor ratt? Eventuelt noen som har originalratt eller ratt med papirer å låne bort?

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 11 Nov 2010, 16:10
by Mouh
har er ratt du kan låne

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 11 Nov 2010, 18:08
by Morten Tangen
huff kjipt :( har jo vært mellom samma greia akkurat wormy! Kan fortelle litt hvordan jeg opplevde å vise min i tønsberg da jeg regner med det er her du skal vise den:

Hadde med mangellappen, kjørte inn i hallen, og de begynte å sjekke. De så bare på manglene på lappen, de heiset den ikke opp for å sjekke under på eksosen, de bare ba meg starte den så de fikk høre. Så inn i bilen og så org. ratt. Snipp snapp, 5 minutters arbe og plankekjøring.

Det går nok bra, men er jo kjipt fordet :(

Må forreste ta turen bortover t deg snart så jeg får levert eksosen tilbake til deg :)

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 11 Nov 2010, 18:17
by wormy
Regner med at det går relativt greit ja.. Eneste jeg er skeptisk til er igrunn at jeg ikke har noe særlig katalysator, vet ikke om de legger merke til det.. :P Fant frem tüv papirene på "40mm" senken nå, og har sendt mail til Victor Equipment angående rattet/bosset. Sendte også mail til Satans Veivesen for å høre om 4hjulskontrollpapirene mine fra i våres er gode nok..
Blir Tønsberg ja.. Skal høre med folka på gamlejobben om de har noen kontakter der også.. :roll:

Er vel ikke rart de kommenterte senken, da.. Jeg måka i praksis plassen de sto å stoppa biler på.. :oops:

Forøvrig noen som har erfaring med hva de krever angående justering av lasteavhengig ventil?

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 12 Nov 2010, 11:02
by Kristaafa
wormy wrote:Forøvrig noen som har erfaring med hva de krever angående justering av lasteavhengig ventil?
Jeg godkjente nettopp Poloen med senk, og der kom jeg med et ganske dårlig manuelt utfylt skjerma på forstillingskontroll, ingen notis på lys eller lastavhengig ventil (mulig det ikke er på Poloen), og den sklei rett igjennom. Merk at de tar den opp på 4-søyler'n når de skal sjekke senk, så du bør kanskje ha en kat på plass for sikkerhets skyld.

Den klossen de sjekker avstand med var montert på selve bukken, så pass bare på at du har avstand nok. :)

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 12 Nov 2010, 11:22
by wormy
Takk for det :D
Må jeg ta av frontleppa tror du..? ;)

Tror ikke jeg tør satse på å rygge opp da jeg ikke har noe ryggelys... :roll:

Re: wormy sin g60 ("havariet")

Posted: 12 Nov 2010, 11:34
by Morten Tangen
hørte hva som måtte til for og godkjenne senk også når jeg var der.. de trengte bare TUV papirer og papirer på 4 hjulskontroll..han nevnte ikke lasteventilen. (men kan jo lønne seg og justere denne da bremsekrafta blir feil fordelt) Ifølge han duden kunne den være så lav jeg ville ha den, bare ikke hjula tar borti skjemene ved full sving (Man må svinge helt over når man er på klossene med bilen) Det var hvafall det de sa til meg :)