Page 24 of 30

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 16 Sep 2015, 10:34
by wormy
Oekern wrote:Er det noen som vet om noen kjente/typiske strømtyver ?
Plutselig dør batteriet ut på bilen..
Stereo er vel hovedårsaken som blir nevnt..
Ellers spørs det jo på batteriet også, hvor bra stand det er i.. Alarm..?

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 21 Sep 2015, 17:06
by Oekern
Har sjekka alt av 'basic's'.
Relativt nytt batteri. (1 og halvt år).
Tenkte mer på om det var noe som er typisk for alder og lite bruk, men det kan jo væra så mangt. Får bare starte med feilsøkning.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 21 Sep 2015, 17:32
by g60
Koble deg noenlitt lange ledninger på en lyspære,så tar du av minus på batteriet..kobler en ledning til minus kabel og en til minuspolen på batteret da skal det bli lys..så drar du ut en og en sikring og når lyset forsvinner,så har du strømtyven din :-)

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 22 Sep 2015, 23:29
by Oekern
Ah! Smart. Takk :D

Kan jo ellers fortelle at jeg endelig har realisert sete - drømmen!
Det er da Recaro delskinnstolene det er snakk om.
Ikke helt perfekte og bryter til rygg-justering mangler begge sider, men skal få ordne dette på et vis.
Skinnet har noen "strekk merker", men skal kunne få vekk dette regner jeg med, med noe skikkelig lærkrem.
Førerstol ikke montert da jeg ikke har ordna bryter og strøm til justering av seteryggen. Denne har også en søm som har spjæla som må ordnes.

Image
Image

Motormessig er jeg på vent.
Skulle prøve chip nr 2 en helg og skulle i samme slengen dobbeltsjekke tenninga. Oppdaget av svinghjulet var feilmerka og med riktig instillt tenning
ble den helt håpløs - så kjører på med livemapping i oktober.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 23 Sep 2015, 09:07
by g60
Delskinn er 100% corrado..det er helt rett :-) gratulerer :-)
Nye brytere finner du hos ARZ.....

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 24 Sep 2015, 22:42
by BlackDragon07
Ser kjempe bra ut :D
Regner med du syns det var digg å få dette inn i bilen :D

Hvis du ser i tråden min så har det blitt svart på hvordan du enkelt kan legge opp strøm fra sikringsskapet :D
Fått skilter på bilen enda?

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 24 Sep 2015, 23:20
by wormy
Hvilket merke på svinghjulet bruker du? Ditt var vel merket med grader mener jeg å huske?

Hvis den går dårlig med "riktig" justert tenning, kan det også være en sensor som fucker opp. Prøvde å justere min med CO-pot frakoblet. På "riktig" tenning da kom det geværskudd og flammer fra potta, og grenrøret glødet rødt.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 25 Sep 2015, 00:50
by Oekern
Stemer, det er merka med grader.
Når vi fikk det riktig brukte vi merket 0.
Justerbar tenningslampe som var stillt inn på 7 grader, men hver gang man nærma seg 7 grader døde den ut.

Når den gikk med feil innstilt tenning så gikk den jo greit. Altså, jeg trodde kanskje det skulle gå bedre enn det gjorde, men
den gikk stabilt på tomgang og ellers reint og greit gjennom turtallsregisteret. Da forutenom 2 små kutt som jeg fikk.

Har ikke sjekka CO-pot etter vi stilte den inn under oppstart (eller når vi gjorde det igjen), men kan jo dobbeltsjekke den for sikkerhetsskyld.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 25 Sep 2015, 16:54
by wormy
Ikke juster noe på tenningslampen. Sett den på 0 grader, og sikt deg inn mot 6grd merket på svinghjulet. Slik du gjør det nå blir det dobbelt opp, altså 13 grader. (Eller om det blir -1, for trøtt til å tenke.)


Alternativt bør det jo forsåvidt også bli riktig å stille lampa på 6-7grd, og sikte seg inn mot 0-punktet på svinghjulet.. Så lenge de 6-7 gradene du stiller på lampa er fortenning

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 26 Sep 2015, 19:31
by Oekern
wormy wrote: Alternativt bør det jo forsåvidt også bli riktig å stille lampa på 6-7grd, og sikte seg inn mot 0-punktet på svinghjulet.. Så lenge de 6-7 gradene du stiller på lampa er fortenning
Det er dette vi har gjort.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 18 Oct 2015, 19:08
by Oekern
Da var det meninga at det skulle bli live mapping i helga.
Dette gikk ikke som tenkt da det var noe defekter på det elektroniske utstyret.
Vi fikk dog kjørt logg og brent en chip slik at AFR er akseptabelt, så bilen er kjørbar i sikker forstand slik sett.
Tar det igjen til våren ang live mapping når utstyret er på topp igjen.

Sliter dog med og få stillt tenninga skikkelig.
Når registeret ble montert så fikk vi det aldri 100%. Ble alltid en halv tann før eller etter, så når vi justerer tenninga blir jo dette feil uansett p.g.a dette. (Vet ikke hvor mange grader det kan skille på en halv tann ?)
Tenninga nå er vel på 25-27 grader en stand.
Vakum er også ikke helt der den skal. Har 0 i vakum på tomgang f.eks.

Er det noen som har noen tips/har vært borti dette før ?
Kluet er jo og må få satt registeret 100%, men som sakt dette klarte vi ikke.
Vi er da meg, Sigurd og nabo´n som er tidligere WRC mekaniker, men får jo håpe det er noe vi ikke har skjønt ?

Sigurd; Korriger meg om jeg husker feil her.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 20 Oct 2015, 13:19
by wormy
Oekern wrote:Da var det meninga at det skulle bli live mapping i helga.
Dette gikk ikke som tenkt da det var noe defekter på det elektroniske utstyret.
Vi fikk dog kjørt logg og brent en chip slik at AFR er akseptabelt, så bilen er kjørbar i sikker forstand slik sett.
Tar det igjen til våren ang live mapping når utstyret er på topp igjen.

Sliter dog med og få stillt tenninga skikkelig.
Når registeret ble montert så fikk vi det aldri 100%. Ble alltid en halv tann før eller etter, så når vi justerer tenninga blir jo dette feil uansett p.g.a dette. (Vet ikke hvor mange grader det kan skille på en halv tann ?)
Tenninga nå er vel på 25-27 grader en stand.
Vakum er også ikke helt der den skal. Har 0 i vakum på tomgang f.eks.

Er det noen som har noen tips/har vært borti dette før ?
Kluet er jo og må få satt registeret 100%, men som sakt dette klarte vi ikke.
Vi er da meg, Sigurd og nabo´n som er tidligere WRC mekaniker, men får jo håpe det er noe vi ikke har skjønt ?

Sigurd; Korriger meg om jeg husker feil her.
Hvordan måler du kamdrevet når du sier registeret er feil? Mange måter å måle dette på. Baksiden mot toppen med ventildeksel AV - pakning PÅ (mener jeg). Da skal du kunne ta et rettholdt oppå pakningen, og det skal treffe det ene hakket der. På forsiden har du to "hakk". Her skal du ta en spiker e.l. mellom, og det skal treffe et punkt på ventildekslet når det er skrudd på. Se bilde.
En høvla topp (og blokk) vil uansett aldri bli helt 100% på disse merkene - da veiva og kammen kommer nærmere hverandre. Hvor mye vet jeg ikke, kommer an på hvor mye som er tatt av - men alt påvirker resultatet.
Image

Er det originalt kamdrev? Kan være litt unøyaktig merket hvis uoriginalt. Samme gjelder reimhjulet ditt, samt egentlig også svinghjulet (selv om jeg aldri har vært borti feilmerkede svinghjul. Kun reimhjul.) Bruker du merket på reimhjulet på veiva, eller bruker du nullpunktet på svinghjulet? Mulig unøyaktig merket? Svinghjulet er nok mest nøyaktig å benytte, da det er såpass stort - at det blir mer presist.
Hvor mange grader en tann er vet jeg dessverre ikke, men er jo ikke værre enn å telle tenner og regne på det.

For å evt kunne svare mer må jeg nesten vite hvordan det er gjort - så nøyaktig som mulig. :)

0 i vacuum er feil. Burde være 0.4-0.6 bar absolutt trykk. (Der 1 bar er vanlig atmostfære.)
Hvor måler du? MFA'en? Enten har du stor vacuumlekkasje, eller hvis du bruker MFa'en - er sensoren der defekt - eller ledningen hoppet av(?).
Hvis du har "eksternt" måleutstyr måler du trolig på feil sted.. (Feil "fitting" på gasspjeldet? Jeg meeeeener den ene ser riktig vacuum/trykk hele tiden (den venstre til som går til hjernen), den høyre tror jeg viser atmosfæretrykk på tomgang, så kommer den til vacuum når du trykker på gassen...?)

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 20 Oct 2015, 22:10
by Oekern
Kamdrevet er orginalt. Vi brukte ikke en spiker e.l fysisk.
Etter hva jeg kan huske var toppdekselet på når vi gjorde dette. Kan ikke huske at vi gikk etter et merke på ventildekselet ?, men heller rettholt mot pakning/bunn av toppdekselet.
(Sigurd; korriger meg om jeg husker feil)

Både svinghjul og reimhjul er uorginalt.Reimhjul er fra epytec og jeg har ikke lest om noen som har hatt problem med timing ift dette reimhjulet.
Vi hentet vel referanse fra både nullpunkt på svinghjul samt merke på reimhjulet på veiva. (Men når vi gjorde dette 1. gangen hadde vi feilmerket svinghjulet)
Det var ved merket på reimhjulet vi enten fikk en halv tann forran eller bak.

Jeg har satt et T stykke på vakumslangen som går inn til instrumentpanelet og videre til en måler.
Sigurd har/hadde dette i sin bil og det leste korrekt. Frode mente at vakum kunne bli påvirket av feil tenning (som jeg vet jeg har)
Så at vakum er dritings kan jo være riktig i mitt tilfelle ? Iom at tenninga er feil mener jeg.

Trenger du mer informasjon, eller har du en aning på hva vi kan ha gjort galt ?

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 20 Oct 2015, 22:46
by Sigurd
Det er godt mulig at Kristian har rett angående vacum på tomgang. Måleinstrumentet sitter på slangen som går til MFA, men i andre enden
sitter den slangen på en av de to stussene på gasspjeldet (altså den som ikke går til hjernen). Det kan hende det blir feil. Det var ikke helt sånn
jeg hadde det i min bil.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 20 Oct 2015, 23:12
by Oekern
Ååja! Da har jeg misforstått deg Sigurd.
Trodde jalla løsning var jalla løsning. Tydligvis har disse sine variasjoner også :D