wormy sin g60...

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by Mouh »

ang lambda, så kan du jo prøve å kople den fra når du har motoren i gang, så hører du om det skjer noe eller ikke..
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Det var jo en idé, ja.
Skal se om jeg får testa det i morgen eller lørdag :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

På tomgang i dag virka det som om den var litt "ujevn." Litt "putre putre", så vanlig, så "putre putre". Tenker på at normalt er det jo en relativt gjevn strøm med luft som kommer ut bak, men virka som om den hosta litt på en måte.
Vet ikke om den går bittelitt på 3 sylindre eller om det er noe annet, men kan en sliten tennplugg gjøre det? Har jo bytta de andre "slitedelene" ved tenning som jeg kan komme på..

Tok ut tennpluggene for å se på de, og de så ut til å ha fått litt mye bensin. Tror det er pga spenningsproblemene jeg har hatt, noe som har ført til at for mye bensin er dumpa inn. Det var litt belegg på dem, så tenkte (håper) at det vil løse problemene.
Har bestilt nye, men kan jo fort ta en uke før jeg får de, så har trygla Kristoffer om jeg kan låne hans for å teste.. Nye w6dp på Mekonomen er jo 350kr/stk, så bestilling fra England gjør at jeg får fire plugger for mindre enn det én koster her. (Inkl frakt..)

Noe annet som kan forårsake "putrelyder"? Skal sjekke litt i morgen om det er måka til porten på "jobben" så jeg får skrudd inne. Noe annet jeg bør sjekke da?

Det eneste jeg kan tenke på å sjekke er:
blå vanntempsensor
lambdasensor
"falskluft"? Trenger litt hjelp med den tror jeg..


Noen som melder seg frivillige til litt lettere fortvilt skruing i morgen? :(
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Har da kanskje funnet problemet etter endeløs forumbrowsing innimellom skolearbeid. Fra det jeg har lest kan symptomene stemme.
Polo Classic wrote:Sjekk om det er slark i reimhjulet på veiven (om den "wobbler" på tomgang)
Polo Classic wrote:Grunnen til at jeg spurte, er at G60 er kjent for at bolten til reimhjulet er dårlig. Det gjør at kilen som holder reimhjulet på plass blir ødelagt og tenningspunket endrer seg derfor når motoren går når reimhjulet sklir litt frem og tilbake.

Da blir bilen tungstartet og går dårlig
Se også her: http://the-corrado.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=23101

Om jeg ikke husker feil så "wobbler" min noe. Starta vel ca samtidig med at servoreima begynnte å lage deilige lyder, altså for en stund siden.
Bolten skal visstnok være et helvete å bytte selv, så betaler heller litt for å få verkstedet til å gjøre det.
De kjenner meg jo allrede på fornavn der nå, lagt igjen noen kroner.. :cry:
Skal sjekke i morgen når det er lyst om den "wobbler", og evt hvor mye. Jeg bør kanskje ikke kjøre med det alt for mye, eller hva tror dere?
Tenkte på Tyrigrava i første rekke.. Må kanskje låne bilen til mor om den er ledig, i værste fall kommer jeg ikke.


Etter videre forumlesning virker det veldig sannsynlig at dette er problemet. Er jeg heldig er det ikke stor skade skjedd, og jeg slipper relativt lett unna det. I værste fall er "woodruf key"-greiene totalt skadet, og jeg sliter. Får håpe det går bra, ellers har ikke jeg bil i sommer for å si det sånn.
Dette er forøvrig en "standard feil", og det anbefales at man skifter ut veiv-bolten. Gjelder visstnok spesielt 90-91 modeller.
G60-bolten som nå selges skal være en oppgradert versjon.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by BlackDragon07 »

Det du beskriver der, er det jeg opplevde på min forrige!!

En lang historie men;

Det begynte med at jeg hørte en ulyd ifra motor rommet, stoppet og sjekket. Og det viste seg at hjulet som sitter på kompressoren akslingen hadde begynt å "wobbe" litt. Dum som jeg var så kjørte jeg litt til som resulterte i lader havari. Det viste seg at akslingen til kompressoren hadde gått til helvete. Leverte bilen til ......, og de tok en full overhaling og byttet akslingen.
I denne prossessen så lurer jeg på om ...... har klart å ujustere timingen på motoren, for etter rundt 80mil, da laderen var nesten ferdig innkjørt så begynte motoren og dra stadig dårligere helt til den til slutt stoppet.

Leverte den da inn til et "ikke-merke-verksted" som tok å fikset dette. Fikk teningsbank ved pådrag når jeg fikk den igjen. Leverte den inn på nytt og de fikk fikset det.
Etter ca 30-40mil så begynte motoren igjen å bli vrang, startet dårlig(tung startet), lyden av motoren var heller ikke "riktig".
Men fortsatt like dum så fortsatte jeg å kjøre.
Helt til den virkelig stoppet!! Lukket opp panseret og ser at hjulet på veivaksling (nederste reimhjulet) var skjevt og langt ut av possisjon og reg.reima var slapp og "henslengt".

Leverte bilen inn til en som hadde litt mere peiling på disse bilene.
Det han konstaterte med, var at det verkstedet som hadde rettet opp det at motoren var ute av possisjon, hadde brukt strekkbolten om igjen!!! (Denne SKAL byttes hver gang den blir tatt ut). Så den hadde knekt tvers av, men heldigvis ikke laget noen spesiell skade på motoren. Han fikk motoren sammen igjen heldigvis til ok pris.

Så for å oppsumere, så kan dette være et problem du er iferd med å få på/i motoren din. Kjør den på et verksted du stoler på!!! Og få de til å ta en grundig sjekk der, og be de spesefikt sjekke det som er nevnt her.
Vil anbefale et merkeversted.

Da jeg kjøpte min siste var den "wobbingen" noe av det første jeg sjekket da jeg så i moror rommet.

Håper dette hjalp deg litt.
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: wormy sin g60

Post by Kisseg60 »

Hør med cato hvorfor det er lurt å bytte den!
Så slipper du også å stå på siden av veien med en bolt som er knekt og en motor som har butta!
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Jepp, takk for svar.
Stoler på det verkstedet jeg bruker. Familien legger igjen en goood del penger der hvert år. (Forrige reparasjon var 30k da forstillinga på bilen til far ble ødelagt av noe dårlig veiarbeid. (Ble erstattet av de som gjorde veiarbeidet der...)).
Jeg kan jo se på at de jobber om jeg virkelig vil også, så får jeg sett at de gjør det ordentlig.

Da kjører jeg ikke bilen mer en nødvendig, og uten tung høyrefot inntil det. Blir vel rett til verkstedet på mandag, så blir den forhåpentligvis ikke stående for lenge.
Tar det noen dager kan jeg jo kanskje ta kompressoren til Frode for en "ekstra sjekk", vil jo ikke at den skal ryke heller..

Når jeg så litt rundt oppi der i går så det heldigvis ikke ut som om kompressorreima var veldig påvirka, så mest ut til å være "servoreim-hjulet"-på-veiva. Kan hende at jeg oppdaga feilen i grevens tid. Får se hvordan det ender. :|
Kisseg60 wrote:Hør med cato hvorfor det er lurt å bytte den!
Så slipper du også å stå på siden av veien med en bolt som er knekt og en motor som har butta!
Såpass, ja. Trodde han bare hadde registerreimhavari, jeg.

Da blir bilen til mamma forhåpentligvis konfiskert av meg til uka da jeg må komme meg på jobb rett etter skolen. Får se positivt på det, nå tjener jeg iallefall penger, selv om monsteret under panseret spiser de opp med en gang. Jobber faktisk på et sted som selger deler til gamle vw/engelske biler, samt pusser opp gamle biler, så får forhåpentligvis en oppretter/lakkerer der til å ta litt kveldsarbeid til sommer'n.. ;)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by BlackDragon07 »

Har litt slark på det servo hjulet selv, må se å få det strammet selv.

Ok, men det er bra. La bilen stå mest mulig til du får noen til å se på det. Kunne tatt en kikk selv siden jeg har hatt det problemet.
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Kisseg60 wrote:Hør med cato hvorfor det er lurt å bytte den!
Så slipper du også å stå på siden av veien med en bolt som er knekt og en motor som har butta!
Forresten, ble det noen skader på veiva her?
Har sjekka litt rundt, og virker som om et problem er at "woodruf-key" systemet blir litt skada..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: wormy sin g60

Post by Kisseg60 »

det gikk bra med veiv ig alt i bunnen. bytta bare hjulet, og bolten. tok av toppen så den fikk seg en overhaling.
husker ikke hvor mange ventiler han bytta men det var noen. så var det å smekke det på igjen og kjøre.!
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Ok, det er bra.. :)
Er bare litt redd for at om min er løs, og påvirker timinga litt, så er kanskje den "låsemekanismen" skadet... :(
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Etter en tur i fjøset for å låne noen plugger fra Kristoffer ble alt bedre.
Skulle egentlig ha lakkert grillen med list, men ble ikke noe av. Måtte først ha annen dyse til spray(boks)lakken. Så kom jeg på at jeg kanskje burde prioritere andre ting enn grillen.

Noen husker kanskje mitt lille "uhell" i vinter... Lot selve bulken være, da den skal "dras ut" senere, og masse sparkel gjør jo det vanskeligere. Men fikk fjerna all rusta og lakkert det. Først stålkost på drill/"negerkruse", så punktsandblåse. Grunning, lakk og klarlakk. Prioriterte ikke utseende veldig, var viktigst å fjerne rusta og holde det rent.
Jeg mener at fargeforskjellen synes mindre i virkeligheten enn her. Blir nok også bedre når jeg får vaska/polert bilen.
(PS: synes bilen ser litt rar ut på dette bildet, men den er "vanlig". Er bare møkkete bil og rar kameravinkel.. :S)
Image

Sommerdekka på. Må jo være optimistisk...!
Merker fort hvor dårlige veiene her nede er med sommerdekk pga sporing, men håper det blir bedre.
Beklager dårlige bilder, blitsen på mobilen likte ikke tykk tåke..
Image

Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: wormy sin g60

Post by Kristaafa »

Kjør pent nå da, kan fort falle under 0 på nattestid.
Image
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Har lurt litt på å ta hellakkering i en annen farge når(hvis) pengene strekker til. Men når jeg sto i vaskehallen og tok en kjapp vask av den, ble jeg usikker.. Fargen er jo ikke egentlig sååå ille, er den vel?
Noen bedre bilder med nesten nyvaska bil.. Blitt litt møkkete bak.

Image

(Tynne) sommerfelger.. :)
Image

Image

Kun støvsugd inni. Bilder også tatt med kraftig sol i bakgrunn, derfor ble de ikke helt bra.
Image

Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: wormy sin g60

Post by Kisseg60 »

Deilig å lufte vogna i penværet.!
Pen er den også :mrgreen:
Post Reply