Økern´s Corrado

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Mouh wrote:første pri burde være å få bilen til å gå riktig, da det ikke er noe vits med en bil som ser helt kongerå ut hvis den ikke sterter :P
Jo jo, for all del !
Med ordet stæsh tenkte jeg på polerte rør, samco slanger, frontmontert IC, ekstern oljekjøler, dumpventil muligens. Slike ting! Er jo greit og gjøra alt slik når man skal overhale motoren/bytte den.. Men jeg får se, alt koster penger, mye penger. Så må se ann hvor lenge jeg gidder og spare for og få råd til slikt stæsh.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

wormy wrote: Jo mer man gjør selv, jo mer sparer man, så lenge man gjør det riktig. Bytte av vannpumpe og registerreim tok sin tid for meg, men jeg sparte 3000 i arbeid til verksted, samt at jeg lærte veldig mye! (Så dreit jeg meg ut på registerreima, og glemte å markere hjula før jeg løsna reima.. Men som sagt, man lærer :mrgreen: )
Er det jeg mangler ! Jeg mangler det og tørre og gjøra noe selv. Og begi meg utpå noe jeg aldri har gjort før.
Det kan hende det blir anderledes, nå som jeg snart får en anna bil ved siden av corrado´n. Mulig det hjelper litt på akkurat det der !

Tok ut stereo anlegget idag. Så jeg kan bruke det i den andre bilen jeg snart går til innkjøp av (Om jeg orker kabelhelvette) Og jaggu. Som om den døra (forsikrings saken) ikke var bra nok fra før, så skulle det jaggumeg ikke gå ann og åpne den fra utsia heller nå.. ! Og nå er jeg redd toget har gått, da det er så sykt lenge sia den ble ordna, og om jeg nå kommer i ettertid og klager så kan det jo hende forsikringsselskap og verksted begynner og lure på om jeg ikke kan ha ødlakt den selv.. Er vel no reklamasjonstid ? ! :(

Og når jeg titta under huven idag så fikk jeg et litt merkerlig syn.. En skrue fra det dekselet som er over radiator manglet, og det "dekselet" rund rører som går inn i kompressor (motsatt side av luftfilter) hadde knekkt 50%.. Ringte så verkstedet og de sa det var sånn fra før. RIGHT !
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Er vel strengt tatt fullt mulig med reklamasjon..!
Uten å ha lest alt for nøye gjennom denne siden grunnet dårlig tid, står det noe her:
http://www.naf.no/Eie-Bil/Verkstedtjene ... tjenester/

Utdrag med personlige uthevninger
Utdrag wrote:Reklamasjon bør gjøres skriftlig til verkstedet/tjenesteyter. Du plikter å kontrollere tjenesten, slik at mangler blir oppdaget så fort som mulig. Du må alltid klage innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

I tillegg gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på 2 år fra oppdraget ble avsluttet. Hvis resultatet av tjenesten er ment å vare vesentlig lenger, er fristen 5 år.
Angående erfaring osv.. Jeg hadde NULL peil hva motor før jeg kjøpte Corradoen.. Etter å ha hatt den i noen måneder og "mekka litt", føler jeg meg allrede mye tryggere. Det er bare å prøve! VW motorer er som regel veldig enkelt konstruert!

Angående deksel.. Mener du det "dekslet" som skrues fast i kompressoren på Boost Return røret, eller lyddemperboksen?


Edit: Skal du skru selv, og lurer på noe, er sjansen MEGET STOR for at noen andre har lurt på det samme før deg.. Og det er bare å spørre på div. forum også! Er egentlig bare å "researche" litt før man begynner. Anbefaler bl.a. Technical Archive fra Corrado Club of Canada sitt forum.
Og! Skal du skru selv, ikke gjør som jeg gjorde forrige gang - blande skruer.. Anbefaler å ha "zip lock" poser eller hva det heter, en til hver komponent. F.eks. en pose til kompressor-skruer, en til dynamo, o.l. Er en grunn til at jeg mangla noen skruer når jeg skulle montere kompressor, nå - rot... Lær av andres feil ;]
Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Se her ja ! Virker som jeg får levere en skriftlig klage, Takk for den!

Ja. Skruer er noe herk. Jeg har brukt noe lignende, bortsett fra at jeg har brukt forskjellige esker/kopper o.l til de forskjellige skruene !
Flott link fra CCC !

Er boost return røret jeg mente. Skal væra en slik rund sak utenfor røret som skal skrus til med 2 stk umbrako skuer. En på topp, en i bunn. (Likedann som luftfilteret)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Jepp. Vet hva du mener..!
Skal kanskje putte i catch tank selv, å fjerne røret.. Men det blir en stund til. Så om du fortsatt trenger det om den stunden skulle komme, så kan du sikkert få min da :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Det er notert :)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Var forresten en ting til. Tror jeg vet hvor noe av de 3 L med kjølevæske som gikk med under frak av bilen hjem fra verksted ble av..

Peila olje.. Og det var bra der, akkurat passe full.. Men jaggu.. Har aldri sett olje renne så bra før ! :(
Dette betyr vel trøbbel ?
Jeg aner ikke hvor mye frostvæske olja inneholder, men tror det er endel. Skal vel noe tell for at ca en 7/8 dl med olje (Eller hvor mye det nå enn er) skal blandes såpass ut at det renner bra..

(Med renne så menes det tiden olja bruker fra og dryppe fra peilepinnen i vanrett posisjon)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Torpern
Moderator
Posts: 904
Joined: 02 Feb 2007, 22:00
Location: Langhus

Re: Økern´s Corrado

Post by Torpern »

Hvis du har helt ny olje i motoren skal denne renne lett.....Og hvis frostvæska har kommet inn til oljen blir oljen HVIT,så hvis oljen din ikke er hvit så er det nok ikke noe frostvæske der.... :wink:
Medlem av Eldrerådet
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

GODT og høre !
Det du sier er jo helt korrekt. Blei jo ny olje på bilen etter skjifte av toppakning ! Glemte det helt jeg :roll:
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Stemmer nok det Cato sier, ja.. Etter at jeg fylte min etter all mekkinga, for så å peile den 5 minutter senere, var det vanskelig, pga at den var rennende. Har ingen tro på at det er kjølevæske i min.. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Hehe. Ja.
Nei. Det blei bare litt sånn "panikk" konklusjon. Når 3 L med kjølevæske går unda på ca 1 km og når man peiler olja så renner den lett som bare det. Da. Er´e fort og tenke gærlig :P
Så ja. Eldrerådet har nok en gang trått tell ! :D
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Vet hva du mener.. :mrgreen:
Hver gang jeg ser noe røyk ut fra eksospotta mi, tenker jeg "FAEN, toppakninga..?".. Men så ser jeg rundt meg, og alle andre biler gasser ut også pga kulde osv.. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Da er vinterlagring for bilen i boks !
Pappa (Og delvis jeg) har gjort mye for ei gammal dame oppi gutua her opp igjennom åra. Hu er nå endt på gamlehjem og vi har fått begge garasjene (1 dobbel) hennes til disposisjon..

Det så ikke ut der når jeg kom dit: (Den grønne graskløppern, bilhengern og traktor hengern er forøvrig fattern sitt)
Image

Men etter ca 20 min med ved kasting og bæring så det straks litt bedre ut.. Så ble alle møbler og dritt satt i et "rote" rom hun har..
Det var jaggu meg mer ved en det så ut for. Traktor hengern blei full den!
Image

Så måtte en ty til kost og maske.. Nå var det støvet sin tur
Image

Det var satans mye. Hosta og harka og sto i inni der..

Men så blei det jo ikke gærlig ! Den graskløppern der aner jeg ikke hvem er sin, så den var jeg pent nødt til og la stå igjen..
Image

SÅ lang unna bor jeg :P (Huset bak den gule garasjen)
Image


Får håpe Corrad´n trives inni der. Det er nok litt fuktig der, men med pressening rund så blir det nok bra!
Når jeg fikk hivd ut alt dritet så blei stedet plutslig mye større og. Blei nesten litt skru plass objekt. Litt trangt i bredden, men..

Forøvrigt var det mye papirer i de møbla jeg måtte flytte.. Fant blandt anna påsar fra gamle og nedlakte foretninger her i Maura, russekort fra 1989, og noe fra Oslo kretsfengsel fra 1988 :o
Samt noen månedskort for trikk i Oslo by fra 1985 :P
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Økern´s Corrado

Post by Kristaafa »

Godt å se at du har fått en plass å stå på. Også må du huske på at du trenger ikke så mye plass på siden av bilen for å skru på motoren ;)
Du bør gå til innkjøp av 4 stk bukker på tema, koster 79,- stk, så kan du jekke den opp på de når du setter den fra deg.
Image
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Bukker anbefales, ja.. Jekker er ikke alltid helt trygge... Merka at biltema jekken vår sakte men sikkert senker seg selv nå. Kjipt å ligge under der når den faller ned!
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply