my baby! VW Corrado G60 RS2 1.9l

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l - oppdatert 17. au

Post by JohnnyCorrado »

BlackDragon07 wrote: Hvis du kjøper et ralley bend outlet, (får kjøpt den på arz-tuning) og en rallye intercooler (fra f.eks bar-tek-tuning) så behøver du KUN en slange fra g-laderen til intercooleren og den er 3", mener jeg å huske.

Jeg har et Rallye-bend liggende, men "problemet" er at jeg har Lysholm og ikke G-lader, dermed passer det ikke :(

BlackDragon07 wrote: På min forrige så endte jeg opp med lavere trykk når jeg hadde en masse overganger mellom 2"-3" fra g-lader og frem til innsuget.
Ja, det er akkurat det jeg opplever nå. Den lader ca 0.7 mot 1-1.1 som den skal lade.
Jeg tror løsningen blir å få noen som er flinke til å lage rørgater med én diameter hele veien. Da kan jeg også unngå 135 graders bendet som jeg har der nå - som egentlig var en slags nødløsning bare for å få bilen i gang.
BlackDragon07 wrote: Blir denne klar for en svenske tur i år da?
Bilen er forsåvidt klar, den :) Fullt kjørbar og alt virker, men det er noen småting som må til for at det skal bli bra. Bl.a. det med skikkelige rør fra kompressoren.
Tenkte å hente den frem fra vinterlagringa neste helg! Hadde egentlig tenkt til å vente til mai, men når jeg ser Ferrarier, Mustanger og diverse annet eksotisk på veiene, så blir fristelsen for stor.
Kan de, så kan jeg :wink:

Ellers, så bråbestilte jeg nye baklykter nå nettopp, det blir de nederste i en tidligere post.
Plan når bilen er på plass:
-Gå over ledningsnettet til blinklysene, sliter med at den ene sideblinkeren er død
-Montere nye baklyker når disse kommer
-Rørgate fra kompressor til IC!
-Rengjøre drenering som trolig er årsaken til vann i kupéen
-Relé på nærlys også
-Vurdere luftfiltersystemet. Her har jeg noen forskjellige idéer.
Slik bilen står nå, har jeg Howitzer-inntaket fra BBM med varmeskjold og stort, åpent K&N-filter.
Jeg må da legge opp en kaldluftslange fra skjermen får å få litt flow inn dit.
Alternativt så har jeg et åpent filter fra RamAir, noen tester mener at disse filtrerer bedre...
I det siste har jeg også tenkt på å installere den originale filterboksen med innsatsfilter.
Denne har også en kaldluftslange montert som virket bra med G-lader i allefall. Dessuten ser det litt mer "stock" ut, men det krever litt arbeid med rør for å få det til å passe...
Forslag mottas med takk :lol:
2001 Audi S4 Avant
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l - oppdatert 17. au

Post by BlackDragon07 »

JohnnyCorrado wrote: Ja, det er akkurat det jeg opplever nå. Den lader ca 0.7 mot 1-1.1 som den skal lade.
Jeg tror løsningen blir å få noen som er flinke til å lage rørgater med én diameter hele veien. Da kan jeg også unngå 135 graders bendet som jeg har der nå - som egentlig var en slags nødløsning bare for å få bilen i gang.
Litt usikker på hva slags radiator du har, men selve vifte huset tar jo endel plass. Hvis du fjerner denne og "nagler" fast en f.eks 10"-11" vifte så får du litt bedre plass. Og da kan du jo snu rør-retningen sånn at fra laderen så går du rett frem og inn på høyre side av intercooleren, istedet for venstre, og ut fra venstre siden. Da får du en rettere rør-retning frem til innsuget.
Lest litt om at for stor bend/bøy like etter utblåsen kan medføre endel backpreasure som man får med det rallye-bendet. Forestiller meg at flow`en kommer i litt "ulage" hvis den møter for mange hindringer som ødelegger den jevne strømmen. (bare en tanke)

Så får vi håpe du hiver bilen med til Mantorp park 7 juni :D
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l - oppdatert 20. ok

Post by JohnnyCorrado »

Mange gode tips!
Tenker jeg henter ut bilen til helga, eller til uka, siden jeg har fri.
Mye enklere å vurdere løsninger når man har bilen foran seg, i stedet for å prøve på husk :wink:
2001 Audi S4 Avant
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l - oppdatert 20. ok

Post by JohnnyCorrado »

Hentet ut bilen forrige uke, og har fått gjort noe småtteri:
-Vasket og polert
-Flyttet A/F-måler til en mer egnet plass
-Flyttet oljetrykksmåler og ladetrykksmåler fra lysbryter til tenning (tidligere måtte lyset være på for at målerne skulle være synlige)
-Montert diskret shift light-mod
-Ryddet litt i ledningsnettet
-Fjernet blader og "dritt" fra kupévifta

I tillegg skjønte jeg fort hvorfor blinklyset på venstre skjerm ikke virket; pæreholderen har forsvunnet inn i skjermen :roll:
Noen smart måte å få den ut på?

Videre er dette planen:
-Gjøre kompressoren self-contained med supercharger oil og "plumbering" av feed lines
-Få laget ordentlige rørgater fra kompressor til I/C og videre til TB.
-Få på original filterboks og lage rør fra den til kompressor
-Rerute div åndeslanger

Mindre prioriterte ting som også skal på plass etter hvert:
-Nye høyttalere foran, komponenthøyttalere fra JBL?
-Girling60 kalipere og nye skiver + klosser foran. F eks Black Diamond?

...så blir det nok bra :mrgreen:
2001 Audi S4 Avant
User avatar
ml1986
Posts: 197
Joined: 11 Mar 2012, 00:25

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l - oppdatert 20. ok

Post by ml1986 »

Stå på! :D

Blir den å se på treff?
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l - oppdatert 20. ok

Post by JohnnyCorrado »

ml1986 wrote:Stå på! :D

Blir den å se på treff?
Prøver på det:)
Ja, så lenge ikke treffene kolliderer med noe annet. Bør iallefall få til ett treff denne sesongen :)
2001 Audi S4 Avant
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l - oppdatert 20. ok

Post by BlackDragon07 »

JohnnyCorrado wrote:
ml1986 wrote:Stå på! :D

Blir den å se på treff?
Prøver på det:)
Ja, så lenge ikke treffene kolliderer med noe annet. Bør iallefall få til ett treff denne sesongen :)
Bug Run? :wink:
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l - oppdatert 20. ok

Post by JohnnyCorrado »

Får vel legge ut et par bilder også...

Image

Image

Image

+ et par "lånte" bilder fra en som hadde Rallye med Lysholm for en del år tilbake.
Det er noe slikt jeg er ute etter i forhold til oppsett med filterboks og overganger.

Image

Image

Om jeg ikke ser veldig feil, så ser det faktisk ut som kompressoren hans er snudd opp-ned slik at han får utblåset fra kompressoren pekende mot intercooleren?
I såfall så er jo det absolutt en metode jeg bør vurdere. Da blir det straks enklere med rør til intercooleren uten en masse overflødige bøyer.
2001 Audi S4 Avant
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l

Post by JohnnyCorrado »

Fikk fiksa noe småtteri som jeg ikke "rakk" i fjor.
1: Vannlekkasje i bilen. Det viste seg at det var masse gamle løvblader etc. som tettet igjen dreneringshullet foran kupévifta. Blåste litt trykkluft nedi der, så spruta det blader ut under bilen. Det hjalp:) Det regnet godt i natt, og bilen var fortsatt knusktørr på gulvet innvendig.

2: Sideblinkerne. Det viste seg at pæreholderen hadde forsvunnet inn i skjermen på venstre side, så jeg fisket den ut igjen. Den fungerte altså, men var ikke synlig :roll:
På høyre side hadde kontaktene i pæreholderen irret. Pusset dem med sandpapir, så ble det kontakt der også.

Neste på lista er røropplegget fra filterboks til kompressor, og fra kompressor til cooler. Skal nok få til noe ved hjelp av mandrel bends og silikon. Skal også gjøre kompressoren self contained.
Vurderer også hellakkering tilbake til tornado red, som er bilens originalfarge. Det er bare en tanke jeg leker med. Får se hvor fristet jeg blir når Golf Mk3 GTI-en til frøkena evt er lakkert opp på nytt i samme farge!
2001 Audi S4 Avant
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l

Post by JohnnyCorrado »

Fikk gjort noe småtteri i dag også.
Tok ut kompressoren og begynte arbeidet med å gjøre den selvforsynt med olje.
Fikk tak i noe til å plugge hullene med, mangler bare et par bolter så er det klart til montering igjen. Må også bestille åndefilter til kompressoren.
På sikt kan det hende at den også rutes inn til filterboksen, når den eventuelt kommer på plass.
Har også bestilt en litt mindre og mer kompakt radiatorvifte som skal bidra til å gi litt bedre plass nedi der.
Når den er på plass, bør det bli enklere å se hvordan jeg kan løse røropplegget.
2001 Audi S4 Avant
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l

Post by BlackDragon07 »

Greit å få unna små pirket :D
Hvordan skal du gjøre den "self-contained"?
Går du for to små vifter til radiatoren eller tar du en liten stor?
P.s rør sendes idag :D (omsider :roll: )
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l

Post by JohnnyCorrado »

Kompressoren er montert tilbake i bilen, men er nå plugget igjen og fylt opp med supercharger oil. Laget også en liten åndeslange oppå den.
Mangler kun en bolt for å tette igjen der oil feed line var tilkoblet på toppen, så er det klart for start.
Fikk ikke tak i den noe sted i dag, så må prøve igjen på mandag.
Har sikkert fylt for mye olje også, en kar på CCC pratet om at den tok 2.8 oz (~83ish ml), jeg klarte å helle på hele flaska på 4 oz som er 118ml... Det rant i allefall ikke over.
2001 Audi S4 Avant
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l

Post by JohnnyCorrado »

Da er bilen oppe og går med "selvforsynt" kompressor:)
Venter bare på åndefilteret så det skal se litt pent ut. 3 ukers leveringstid på K&N veivhusfilter... jaja :roll:

Klarte også å få tilsendt feil lykter fra Tyskland, fikk noen med LED! Sendte dem i retur tvert. Det viste seg at de hadde fått feil batch, så jeg får et par rød/svarte så fort de får fra leverandør.
Har også bestilt en 10" vifte type slim, denne vil forhåpentligvis frigjøre litt rom bak radiatoren, og vil gjøre det vesentlig lettere å prøve å få til noe skikkelig røropplegg fra kompressor til intercooler.
Når det er i orden, skal jeg prøve å sette inn original filterboks for litt mer "stock" look.
2001 Audi S4 Avant
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l

Post by JohnnyCorrado »

Fikk gjort noe småpirk i dag også. La opp relé til nærlysene også, for en forskjell!
I og med at jeg har "doble" lykter, så har det kun vært relé til fjernlysene. Jeg har samme type pære i både nær og fjern (xenon look-ting), og det har alltid irritert meg at fjernlysene har sett så mye bedre ut enn nærlysene - helt til i dag:) Fikk også lagt opp en skikkelig kaldluftslange fra under bilen og opp til filteret. Godt å gjøre sånne småting!
Agenda fremover:
-Få på plass de nye baklyktene - når de omsider kommer fra Tyskland
-Sjekke ledninger til hornet, det virker som det detter ut av og til. Burde kanskje hatt et til, ganske spe lyd i det ene som sitter der nå
-Finne ut hvorfor radiatorvifta ikke slår seg på. Termostat ble byttet i fjor. Lasket koblinga i dag for å se om motoren var død, den virka på high speed men ikke på low.
-Bytte til 10" slim fan når den kommer
-Røropplegg filterboks->kompressor-IC
...etc
Leker også litt med tanken på Black Diamond skiver rundt om, og evt Girling60 kalipere etter hvert.
2001 Audi S4 Avant
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: my baby! '89 Corrado G60/Lysholm 1.9l

Post by JohnnyCorrado »

Må ha slått meg litt, begynte plutselig å tenke at det kunne vært gøy med G-lader med tannreimsdrift. Litt mer stille enn Lysholm og litt bedre passform ovenfor Rallye-cooleren...
Ikke bra :D
2001 Audi S4 Avant
Post Reply