wormy sin g60...

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

bolln
Posts: 311
Joined: 09 Mar 2008, 11:55

Re: wormy sin g60

Post by bolln »

er no berre å skru av ditta bende på vannpumpa så ta ut thermostaten, å ta å kok opp noe vann til rundt 90 grader å legg nedi thermostaten å skjekk om den opna seg;) gjort på et kvarter;)
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Sant det, skal prøve å få gjort det :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Tikkelyder er ingen deilig lyd. Spesielt ikke på en sånn bil!
Er det noe vits å bytte olje igjen og ta motorflush eller bør jeg bare gå rett for å bytte hydraulsike løftere? Eller kan det være noe annet? Det er ca 6000 siden oljeskift, men det har blitt etterfylt ny olje ved flere anledninger grunnet diverse "mekking" som har slippet ut olje. (Som bl.a. å starte bilen i 5sek uten g-lader. Der kom det olje iallefall!). Og pga den "vanlige" - men selvfølgelig ikke ønskelige bruken av olje på eldre biler. (Tror jeg er godt innenfor 1L/1000km, da, som er "maks", men dette skal sjekkes nøyere ved neste oljeskift).

Er det evt andre ting jeg bør sjekke først? Oljetrykk til toppen? Når motoren er varm høres det ut som om lyden kommer kun fra den ene siden - fra sylinder 1-2 eller noe.

Koster ca 400kroner for 8stk løftere, men slipper jeg, er det jo 1000 kroner spart. Siden når jeg først bestiller noe fra utlandet, kommer det som regel litt småsnadder samtidig... :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Radiatorvifta og det der funka visst..! Bilen sto i ca 45min med motorrens på varierende turtall, og temperaturen var stabil. Vifta gikk på noen ganger, og alt så ut til å fungere normalt sånn sett. Bare lurte litt når den kommer på såpass sent.. (Virker som om den kommer på når temp'en er over 100 på måleren).. Skulle være en lavtemp-bryter det jeg kjøpte, men jeg vet sannlig ikke. "Sliten" temp-sender til måleren i bilen? - aner ikke om det er mulig at den er 10 grader feil, men.. Forslag? :\

Ikke at det er noe farlig, den blir jo ettersom jeg har sett aldri over 100 grader, men vil ha på vifta tidligere om det ikke krever for mye jobb :mrgreen:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by Oekern »

Det er lavtempraturs termostat du har byttet til ? Eller den 3 hunkjøns kontakten som går ut fra vifta ?
Mener og lese at du må ha begge (både kontakt og termostat) lavtemp for at det skal fungere, men mulig dette er feil
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Planen var først å bytte termostat og bryter, men jeg klarte å bøye (og trolig ødlegge) lavtemp-termostaten. Derfor putta jeg bare inn den orginale. (Er vel 90 grader). Bryteren er lavtemp-versjonen, men kan jo hende at problemet ligger der, ja. Skal se om jeg tar med en termostat fra GAP når jeg bestiller litt deler.. :)

Angående fan-afterrun. Skal den bare komme på når motor er over 100 grader? (http://www.germanautoparts.com/Volkswag ... ling/369/1)
Det kan jo også evt forklare hvorfor min vifte ikke alltid kommer på når jeg skrur av motor. Egentlig ganske sjeldent når jeg tenker meg om - men det er jo kaldt ute nå..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by Oekern »

Kan hende det er været som du sier nå og.
Hos meg har det vært 12 - 20 minus stabilt i over en uke nå, og det er klart motoren ikke blir like varm over kort tid og etter den stopper synker den drastisk fortere enn på sommeren.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Satser på det. Får se utover våren hvordan det blir da. :)

Bilen har nå fått motorflush, ny olje, ny girolje (gamle lukta svidd og mangla bittelitt). Hjalp en del på tikkinga, men bytter løfterne innen kort tid tenker jeg. Girolja hjalp også virka det som. Gummiringen bytta jeg fordi den gamle var litt morken og strekt, og den nye er litt mindre (heiser opp eksosen). Da slår den ikke nedi bak ved ca 1800 rpm, og det ble en helt annen kjøreopplevelse - for 5 kroner.

De på verkstedet mente at jeg burde bytte ventiltettningene om jeg bytter løfterne, noe som kan gjøres uten å ta av toppen. De gav meg en enkel beskrivelse av metoden, men hørtes litt "vanskelig"/stressete ut. Noen som har erfaringer med det? De anbefalte trykkluft gjennom tennplugghullet (må sette en luftnippel på en gammel tennplugg), stemplet i bånn, og da løftes ventilene opp... Men tror ikke det er noe jeg tør å gjøre alene.. :?

Edit: Ellers virker det som om alt funker greit. 0.7 bar ved 2000 rpm er da alltids gøy. 0.9 fra 2500 og gud vet ved maks rpm. Tipper 1.2, men har ikke fått testa det helt enda. Kan uansett ikke klage! :twisted:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Ikke så mye action her i det siste, så legger ut noen bilder (relativt store, håper det går bra). "Lånte" pappas kamera. Før "kattevask":
Image

Prøvd å ta bilder slik at ikke all steinspruten o.l. synes.. "Skoene" ble faktisk ikke så ille på bilen når alt ble vaska, dog tynne dekk.. 185/55/15..
Naboen lurte faktisk på om bilen var nylakkert, men han sto et stykke unna, da. Men tar det som et kompliment, lakken er jo fra 91.. :)

Under vasken...:
Image

Noe mangler.. (Frontleppe). Bilen er heller ikke helt tørr, derfor ikke helt bra nederst..:
Image

Fra siden.. Ble litt bedre :)
Image

Stussen..
Image

Bak på siden, og resultatet av julerush i trangt parkeringshus... Noen som vet om billige opprettere, bulkfiksere, lakkerere eller noe..? :( :cry:
Image

Inni:
Image

Kondensator-løsning og "quick-release" av Subwoofer..
Image

(2)RS... :)
Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: wormy sin g60

Post by Oekern »

Den skramma der så ikke godt ut, men prøv deg fram litt selv, før du evnt. går til lakkerer e.l. Er et forsøk verdt og prøve og fikse det selv først. Det blir jo ikke værre enn det er, hehe. Pussepapir, grunding, lakk på boks og endel kaffe så er mye gjort
Veldig pratisk med en slik løsning til subwooferen! Becomes handy !
Ikke at det er de type felger jeg liker til Corrado, men; Fete vinterfelger
Delvis enig med naboen din. Den ser rimerlig nypolert ut :D
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Problemet med det på skjermen bak er at det er litt bulk også, men ikke noe ekstremt. Vet ikke om jeg bare skal sparkle det eller om jeg skal få det "dratt ut". Skal prøve å høre med hva de mener rundt her til uka tenker jeg.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: wormy sin g60

Post by Kisseg60 »

Titta på den nyvaskede bilen din og så du fortsatt mangler merket bak :roll:
Har det i garasjen vis du skal ha det.
User avatar
Morten Tangen
Posts: 297
Joined: 24 Sep 2007, 16:55

Re: wormy sin g60

Post by Morten Tangen »

du får si ifra hvis du er int. i å kjøpe en litt mer moderne grill til bilen din ;) har en embemfri m/list, netting grill og en org. grill (så å si ny,med nytt merke) liggende.. litt usikker på om jeg skal selge den med merke bare..
Corradopower!
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Jeg er ute etter en ny grill, ja, så send gjerne bilde(r) på pm :-)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: wormy sin g60

Post by wormy »

Ventiltettninger, ventilløftere, toppdekselpakning, registerreim, "camshaft-seal" er bestilt nå pga ventiltikkinga. Men har et spm angående olje"bruk". Bilen har ingen nevneverdig røyk ut bak, iallefall ikke når den er varm, men det hender det lukter litt "brent olje" :?:
Nivået har falt fra maks til ca. midt på pinnen etter ~750 km. Har lest at disse bilene som regel har liten slitasje på blokka, og siden min har vært kjørt ganske rolig fra tidligere eiere (alt tyder på det), tror jeg ikke jeg har mye slitasje der.

Så spørsmålet er om stempelringene kan gå selvom det er lite slitasje/slitekanter på blokka, eller kan blokka bli mye slitt uten å bli "rævkjørt/mishandla"?

Tror lukta jeg merker noen ganger er olje, men har som nevnt ikke merka noe særlig røyk ut bak. Lekkasje fra toppdekselpakning som fordamper med en gang sannsynlig? Lukter litt olje rundt foran bilen (ikke mye, men merkbart) etter at den har blitt kjørt litt hardt.

Evt noe annet det kan være?


Edit: Ingen "majones" rundt oljepåfyllingslokket, og om den bruker kjølevæske er det kun noen dråper/100km. Ser ingen forandring der. Var bare litt når jeg drev å bytta radiator-switchen, men det var fordi jeg ikke fjerna all lufta fra systemet tror jeg.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply