Page 12 of 67

Re: wormy sin g60

Posted: 30 Oct 2008, 22:48
by smiken
Hvis mutrene knakk er den jo løs? Uten hode er det ikke hold i en skrue, og du skulle kunne dytte/kakke den ut? Vet ikke hvordan det ser ut på andre siden der ^^

Re: wormy sin g60

Posted: 31 Oct 2008, 19:55
by wormy
Fikk av dynamoen, og det ser ut som om det ikke er noe farlig om den skruen ble "forkorta". Dynamoen satt som fader fordet ;)

Registerreim-sett og vannpumpe. Med ny o-ring. Vurderer også å stappe inn lavtemp-teromstaten jeg kjøpte tidligere, må lese litt mer rundt om det er lurt, først :)
Image

Hmm, noe mangler..
Image

Neste nå er å fjerne/"flytte" servopumpa, for så å fjerne g-lader braketten. Noen som vet noe om å fjerne servopumpa? Det renner vel ut servoolje om jeg kobler den fra? Så er det da noen annen måte jeg kan få ut vannpumpa uten å måtte tappe servoolja?

Re: wormy sin g60

Posted: 31 Oct 2008, 23:30
by Mouh
må du fjerne servopumpa da?.. kan du ikke bare løsne den og la den henge i slangene til du er ferdig ?

Re: wormy sin g60

Posted: 31 Oct 2008, 23:50
by wormy
Kan jo alltids teste det, ja. Tenkte egentlig ikke på den løsninga. Det som trengs er at jeg får den løs fra braketten egentlig, ettersom jeg har skjønt. Så om den henger er vel kanskje problemet løst :)

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 00:52
by wormy
Ang. termostat. Før vannpumpa bestemte seg for å lekke, hadde jeg stabil 100 grader kjøleveske, selv ved banekjøring. Jeg har en 180 grader F (~82 grader C) termostat liggende her også. Er det verdt å bytte til den tror dere, eller bør jeg bare kjøre med standard?

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 01:27
by smiken
Vannet bør vel ideelt sett ligge på 90 grader, så om du får den på 100 grader med 90 graders termostat går den kanskje til 90 grader med 82 graders termostat? :)

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 01:34
by wormy
Får teste, da :)

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 11:30
by Oekern
Når du skal bytte reima til lader og dynamo, så holder det med og løsne servopumpa for og få den på plass.
(Jeg vet ikke om det var dette du lurte på, mulig jeg missforstod)
Om/når du må bytte servoolje, pass på og kjøpr original olje fra Møller, da annen type kan resulere til ødlakte tettninger i mansjetten på tannstaget.. Som forøvrig skjedde meg. Unødvendig utgift.

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 14:10
by wormy
Skal ta av g-lader braketten, så må løsne servopumpa som henger på den (etter det jeg har lest iallefall). Men om den bare kan henge der trygt og fint burde det holde :)
Skal opp å skru nå.

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 19:45
by wormy
Knekte noen 8mm bits på den siste skruen som holder braketten fast.. Den vil absolutt ikke ut. I følge "boka" er den skrudd dobbelt så hardt som de fleste andre skruer (45nm), så om vi da legger til at den er gammel, etc.. Så kan man tenke selv. Testa også med en god del rust/drittfjerner uten hell.

Ser ut som om jeg må ta ut braketten med servopumpa hengende på. Håper ikke jeg må koble den fra, men får se på det senere. Noen som har en liten "guide" på hvordan servopumpa løsnes? Slet litt med det istad. Tenker da på alle skruene som holder den fast, utenom den på g-lader braketten.

Image
Image

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 20:16
by Oekern
Gå inn fra undersia så ser du alle som holder pumpa fast. Du ser den greit og fint når du ligger under der !

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 20:37
by wormy
Trangt der, skjønner du! Får heise opp bilen mer, da. Den står på hakk1 av 3 på "beina"... :)

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 22:14
by Oekern
hvem bein ? Du har vel jekk ? :P

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 22:35
by smiken
jeg bruker varme for å få løs faste skruer:) Men ikke alle som har tilgang på det. Da bruker du hammer for å få ut spennet i skruen. Gjerne samtidig som du har trykk på det om det er mulig.

Re: wormy sin g60

Posted: 01 Nov 2008, 22:47
by wormy
Oekern wrote:hvem bein ? Du har vel jekk ? :P
"jack stand", aner ikke hva det heter på norsk ;)

Varme..? Jeg har en butan-lighter.. Men vet ikke hvor trygt det er inni der.. Får prøve å heise opp bilen mer i morgen og se hva jeg får til.