Page 8 of 67

Re: wormy sin g60

Posted: 16 Oct 2008, 09:42
by Oekern
JA ! Det hjalp

Re: wormy sin g60

Posted: 16 Oct 2008, 19:06
by wormy
Ble til med "hjemmelagde" plugger. Rør med metallplugg i den ene enden, festa med slangeklemme. Det er ikke noe trykk i disse slangene, så det bør ikke være noe farlig.

2x plugger. Kostet 5kroner for begge.. Da har jeg en i "reserve"... :)
Image

Resultat
Image

Re: wormy sin g60

Posted: 16 Oct 2008, 19:15
by Oekern
Ja se der ja. Ble det noe forskjell ?

Re: wormy sin g60

Posted: 16 Oct 2008, 19:18
by wormy
Har ikke fått testa alt for mye enda. Ble bare en liten tur.. Men virker som om den slapp ut litt mindre trykk enn før.. Skal se i morgen.

Re: wormy sin g60

Posted: 16 Oct 2008, 21:48
by smiken
hva er det egentlig du har tetta? =)

Re: wormy sin g60

Posted: 16 Oct 2008, 23:00
by wormy
smiken wrote:hva er det egentlig du har tetta? =)
Satte filter på ISV, og tetta igjen der ISV'en gikk inn før.. (Boost return røret)

Re: wormy sin g60

Posted: 17 Oct 2008, 15:36
by wormy
Hmm, kanskje dette er en av årsakene til at det lukter bensin... Co-pot sto på 272ohm :\
Men hvordan i helvete får jeg stilt den? Får ikke åpna den, om det er det som er poenget :(

Re: wormy sin g60

Posted: 17 Oct 2008, 15:45
by smiken
En liten skrutrekker, så vipper du bare av den blå pluggen :) så ser du fort hvordan du skal justere den.

Re: wormy sin g60

Posted: 17 Oct 2008, 15:48
by wormy
Fant det nå, takker :)
Trodde man skulle ta av "topplokket", jeg..

Stilte den til 454.. Ut å teste nå :)

Re: wormy sin g60

Posted: 20 Oct 2008, 22:43
by wormy
Ang co-pot stillinga, hjalp det litt på bensinlukta, men den er fortsatt der (se nedenfor).

Var en løs slangeklemme ved intercooler. Ble kvitt "plystrelyden" nå. Men ang. bensinlukta, så kommer den de gangene jeg mister ladetrykk. Dvs, noen ganger lader den "normalt", og jeg lukter ingenting. Andre ganger lader den litt lavere enn vanlig, og det lukter. (Tilfeldig fra hver gang jeg gir på virker det som). Det er iallefall det inntrykket jeg har nå.

Min "teori" er da at det er noe bensingreier som er litt "uoptimalt" eller noe. Enten det er slanger eller noe annet. Og at den da noen ganger ikke får nok bensin, slik at den slipper ut ekstra mye ladetrykk pga. det. Er det en mulighet? Den bruker 0,7-0,8 l/mil ved vanlig kjøring (landevei), opptil 0,9 ved litt hardere kjøring (innenfor norges lover).

Har vært innom både S&H Bilteknikk og Botne Bil. Ingen av dem kunne se noe som var "galt". Noen som har vært utfor noe liknende? Tips?

Skal på Rudskogen i morgen. Det er meldt regn, så selv om jeg ikke har helt maks ladetrykk hele tiden, så holder det nok til å kjøre fra den gamle kjørelæreren min, etc :mrgreen:

Re: wormy sin g60

Posted: 20 Oct 2008, 22:47
by Kisseg60
Når du sier du mister ladetrykk! Ser du det på en måler? eller mister du bare motoreffekt?
Sjekket alle bensinslanger? eller kullfilteret som kanskje er tett?

Re: wormy sin g60

Posted: 20 Oct 2008, 22:50
by wormy
Kisseg60 wrote:Når du sier du mister ladetrykk! Ser du det på en måler? eller mister du bare motoreffekt?
Sjekket alle bensinslanger? eller kullfilteret som kanskje er tett?
Både en ladetrykksmåler (fra AutoGauge) og MFA'en. Virker også som om motoren blir litt mer "stille" når den gjør det. Noe som kanskje er logisk? Eller tyder på en feil..? (Kan også være at mitt utslitte Simons defektanlegg bråker mindre ved det turtallet, og at det er et "hørselsbedrag".)

Vel, det koster svin å være på verksted, men de sjekket slangene i motorrommet iallefall, og så ikke noe der. Hvis kullfilter er det samme som "bensinfilter", så mener jeg å huske at det er fjernet.

Re: wormy sin g60

Posted: 20 Oct 2008, 22:55
by Kisseg60
Bensinfilteret er det som renser bensinen før den går inn i motoren.
Kullfilteret er den dingsen som sitter under luftfilteret og renser bensindampen før den går ut i friluft.

Men vis den er fjernet er det jo et problem mindre.

Men det med ladetrykks tap er rart.!
Slipper du gassen når det skjer? Hva skjer vis du holder full gass?

Re: wormy sin g60

Posted: 20 Oct 2008, 22:59
by wormy
Er det under luftfilteret som er fjerna, ja. Besinfilteret har jeg ikke peiling på. :\

Ladetrykket skjer ved full gass. F.eks. noen ganger går den opp til 0,8 ved 3000rpm i 3. gir, så faller den til kanskje 0,5.. Tviler på at det er en lekkasje nå, men man vet aldri. De på Botne Bil mente at det jeg hadde satt opp av trykkrør så veldig bra ut, og så ut til å sitte stramt og bra. Med mine primitive metoder mener jeg også å ha funnet ut at IC'en er tett. Iallefall tett nok til formålet.

Re: wormy sin g60

Posted: 20 Oct 2008, 23:07
by Kisseg60
men da kan vi jo nesten utelukke lek fra rør/slanger.!

Ic kan være tett men kan også være slipp på reim på ladern?
Men det har jeg ikke hørt så mye av.
Ville prøvd å rense ic. kanskje det hjelper.