Page 1 of 4

Fjerning av returrøret

Posted: 05 Sep 2009, 17:04
by Nicklas
Tenkte jeg skulle fjerne returrøret på gobilen jeg !
Et par ting jeg lurer på bare :P

- På tomgangsregulatoren skal det settes på et filter
- På oljeinnåndingen (hvis jeg har tegna korrekt :P) skal det være catch tank
- Hva er det med spørsmåltegnet fornoe? :D Og hva skal gjøres med åpningen der?
- Og hva skal gjøres med åpningen på laderen?

Image

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 05 Sep 2009, 17:09
by wormy
Har jeg skønt det riktig skal åpningen som går til G-lader blendes av.
Spørsmålstegnet skal det settes et filter på tror jeg, da får du sånn "nyselyd"..
Fint om noen kan bekrefte/avkrefte det.. :-)

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 05 Sep 2009, 17:22
by Nicklas
Så blende av kompressoren, og filter på alle de andre? :P

Takk for raskt svar wormy! :D

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 05 Sep 2009, 18:04
by bolln
Nicklas wrote:Så blende av kompressoren, og filter på alle de andre? :P

Takk for raskt svar wormy! :D
Du kan også sette på et luftfilter på komperssoren også.......i stede for å blende den.

filter på dem andre jah;)

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 05 Sep 2009, 18:31
by Oekern
Så man skal koble på et filter ut fra undersia ta gasspjeldet og ?

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 05 Sep 2009, 18:37
by wormy
Oekern wrote:Så man skal koble på et filter ut fra undersia ta gasspjeldet og ?
Ja. Bør ikke la "åpninger" til motoren være utildekket. :)

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 05 Sep 2009, 21:08
by Mouh
vel i stede for å sette filter på åndingen så ville jeg heller ha laget til en slange-tilkobling på blendingen til G-laderen og dratt en slange mellom åndingen og G-laderen sin blendeplate.

evt så setter du på en catch-tank mellom åndingen og filteret, da det kan bli grisete i motorrommet ditt om du ikke har det der.

ang filter på returen på spjelet så er det litt omstritt, da det alltid vil blåse ut der så trenger du strengt tatt ikke noe filter der...
Jeg kjørte vel ca 1,5 år med åpen retur uten noen form for problemer.
men jeg vil tro at dette er litt smaksak, jeg tror nok at noe av "nyse"-lyden vil bli borte om man velger filter her..

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 05 Sep 2009, 21:19
by wormy
Mouh wrote:vel i stede for å sette filter på åndingen så ville jeg heller ha laget til en slange-tilkobling på blendingen til G-laderen og dratt en slange mellom åndingen og G-laderen sin blendeplate.

evt så setter du på en catch-tank mellom åndingen og filteret, da det kan bli grisete i motorrommet ditt om du ikke har det der.

ang filter på returen på spjelet så er det litt omstritt, da det alltid vil blåse ut der så trenger du strengt tatt ikke noe filter der...
Jeg kjørte vel ca 1,5 år med åpen retur uten noen form for problemer.
men jeg vil tro at dette er litt smaksak, jeg tror nok at noe av "nyse"-lyden vil bli borte om man velger filter her..
Jeg tror jeg kommer til å blende av boost-return røret ved gasspjeldet, men beholde resten av røret. Da har jeg fortsatt åndingen inn i laderen, men fjerner "problemet" med at varm trykkluft kommer tilbake til laderen.
Og det du sier om filter er jo sant, det. Bør strengt tatt ikke være noe problem å kjøre uten det.. :)

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 06 Sep 2009, 05:08
by Nicklas
Takk for svar alle sammen! :lol:

Så det beste å få gjort, er å få en slange mellom g-lader og oljeinnåndingen, filter på tomgangsregulatoren, og åpen retur for mest nyselyd? :P Hvis jeg forsto korrekt :P

Vet noen av dere mål på filteret som skal på tomgangsreg forresten? :P

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 06 Sep 2009, 18:44
by Mouh
ja det blir nok riktig det..

jeg "tror" det var 25mm på ISV'en

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 06 Sep 2009, 18:57
by wormy
Prøvde uten "filter" på gasspjeldet.. Det var ikke lydløst.. :roll:
Endte med en liten "høyttalerfiltbit" som er festa med en slangeklemme foreløpig. (mulig jeg vil ha litt mer lyd igjen, får se). :twisted:
Blenda av returrøret og beholdt åndinga inntil videre.
Noen som lurte litt på hva slags turbo jeg hadde som dumpa sååå mye luft på høyt turtall (og lavt).. (pssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssjt).. :lol:

Men noen som har et tips for å bli kvitt "hvininga" som er der til en hver tid?

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 07 Sep 2009, 10:00
by Oekern
Du har ikke muliget til og slenge ut en video bit av lyden ?
Litt spennt på hvordan lyden er

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 07 Sep 2009, 14:30
by wormy
PSSSSSSSSSSSSSJT.. :p
Skal se hva jeg får til.

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 07 Sep 2009, 15:17
by Kristaafa
Eneste måten å fjerne dumpinga på er full gass, slik at du lukker returspjeldet helt ;)
Eventuelt kan du jo sette på en dumpventil der, slik jeg har på mitt turbo-oppsett.
Da må du i tillegg koble dumpen på vacuum fra innsuget, men dette gjør hvertfall at den ikke dumper luft kontinuerlig så lenge du ikke har full gass.

Re: Fjerning av returrøret

Posted: 07 Sep 2009, 16:45
by wormy
Dumpventil skal jeg nok ikke ha.
Tror jeg skal prøve å montere "gummibøyen" som var der fra før.. Leste litt i går kveld at "jo mer svinger, jo mindre lyd". Kanskje det hjelper :)